نتایج یک تحقیق از کمبود آب اشامیدنی که منشا آن یخ و برف کوهستان‌ها است، حکایت دارد. نزدیک به دو میلیارد نفر در جهان در خطر عدم دسترسی به آب سالم آشامیدنی هستند.

تصویری از رود سند در پاکستان، ژوئیه ۲۰۱۹ ــ عکس: ATIF HUSSAIN / AFP

بر اساس یک تحقیق بین المللی یک چهارم جمعیت جهان از نظر منابع آب آشامیدنی با مشکل مواجه خواهند شد.

دلیل این اتفاق کاهش منابع توده‌های برف و یخچال‌های طبیعی در کوهستان‌ها و نیز پایین آمدن سطح آب دریاچه‌های کوهستانی به دلیل گرمایش جهانی و افزایش تقاضا است.

رود سند در حال حاضر، مهمترین و آسیب پذیرترین منبع آب کوهپایه ای جهان است. این رود یکی از سه رودخانه بزرگ شبه قاره هند است و یکی از طولانی‌ترین رودهای آسیا به شمار می‌آید.

سند از فلات تبت سرچشمه گرفته و در پایین دست جمعیت زیادی از مردم در حوزه‌های آبریز پاکستان، هند، چین و افغانستان به آب این رودخانه برای مصارف روزانه آب آشامیدنی وابسته هستند.

پژوهشگران هشدار داده‌اند که این منبع به احتمال زیاد در نیمه‌های قرن دیگر دوام نخواهد آورد. تا حدود سه دهه دیگر دمای هوای منطقه نزدیک به دو درجه سانتیگراد افزایش می یابد، و هرچند با دو درصد افزایش بارش مواجه خواهیم بود اما با رشد پنجاه درصدی جمعیت، رود سند جوابگوی میزان مصرف نخواهد بود.

تنها رود سند و شبه قاره هند با بحران آب مواجه نخواهد شد، و حتی کوهستان‌ها در آمریکا  و اروپا  نیز در معرض خطر مشکلی مشابه هستند.

این مطالعه توسط ۳۲ دانشمند صورت گرفته و تایید می‌کند که حوزه های آبریز رود سند در آسیا بیش از سایر نقاط جهان  با افزایش تقاضا مواجه خواهند بود، اما در دیگر قاره ها نیز این مساله روز به روز جدی تر می‌شود.

این گزارش در جریان اجلاس اقلیمی سازمان ملل (COP25) ارائه شد که ۲ تا ۱۳ دسامبر در مادرید اسپانیا در حال برگزاری است.

سازمان ملل در آستانه این نشست در گزارشی اعلام کرد که گرمایش جهانی زمین رو به افزایش است و قدرت‌های جهانی تلاشی برای مقابله با آن انجام نمی‌دهند.

این بی‌توجهی باعث شده است که حتی در صورت عمل تمام کشورها به تعهدات برآمده از توافق اقلیمی پاریس (۲۰۱۵)، باز هم متوسط درجه حرارت زمین نسبت به دوران پیشاصنعتی بین ۳,۴ تا ۳,۹ سلسیوس افزایش یابد و تأثیرات ویرانگر تغییرات اقلیمی را به همراه آورد (نمودار ۱).

نمودار ۱ ــ سناریوهای مختلف تولید گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین مرتبط با آن ــ جهان باید به سمت خط آبی زیرین پیش برود

همان طور که در نمودار ۱ نشان داده شده، جهان باید به سمت خط آبی روشن زیرین پیش برود تا افزایش درجه حرارت زیر ۱,۵ درجه باقی بماند. برای باقی ماندن زیر ۲ درجه، خط نارنجی مسیر را نشان می‌دهد. اگر بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماسی اقلیمی، یعنی معاهده پاریس شرط باشد، باز هم درجه حرارت تا پایان قرن بیش از ۲ درجه افزایش خواهد یافت (خطوط سبز) و اگر هیچ تغییری در سیاست‌های پیشین انجام ندهیم، خط سیاه سرنوشت سیاره را رقم می‌زند. سیاست‌های کنونی هم چندان بهتر نیستند و خط ارغوانی آنها را نمایندگی می‌کند.


در همین زمینه: