آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی هنگام دریافت جایزه صلح نوبل در اسلو نروژ، از نقش همتای پیشین اریتره‌ای خود در حل مناقشه طولانی بین دوکشور تجلیل کرد. جایزه نوبل صلح ۲۰۱۹ از آن رو به آبی احمد علی اعطا شد که او در راه صلح و همکاری بین‌المللی تلاش کرده و دست به ابتکاری سرنوشت‌ساز در حل مناقشه مرزی با کشور همسایه اریتره زده است.

ٰآبی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی جایزه صلح نوبل را در اسلو، پایتخت نروژ دریافت کرد. در کنار او بریت ریس آندرسن، رئیس کمیته صلح نوبل (سمت چپ تصویر) و هنریک سیس، نائب رئیس این کمیته (سمت راست تصویر) دیده می‌شوند. آبی احمد پس از دریافت جایزه، بدون شرکت درکنفرانس خبری به کشورش بازگشت. (عکس از Fredrik VARFJELL / AFP)

کمیته نروژی نوبل سه‌شنبه ۱۰ دسامبر/۱۹ آذر جایزه صلح نوبل ۲۰۱۹ را در تلار شهر اسلو به آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی اعطا کرد.

آبی احمد در مراسم دریافت جایزه نوبل گفت:

«من این جایز را به نمایندگی از مردم اتیوپی و اریتره می‌پذیرم، به‌ویژه آن‌هایی که برای رسیدن به غایت صلح فداکاری کردند. همچنین به نمایندگی از شریک و رفیقم در صلح، ایساس آفورکی، رئیس جمهوری که اراده قوی، اعتماد و تعهد او در پایان دادن به دو دهه مناقشه بین کشورهای ما حیاتی بود».

برنده ۴۳ ساله جایزه صلح نوبل همچنین اضافه کرد تجربه هولناک او به عنوان یک سرباز جوان اتیوپیایی او را برای جستجوی راه‌حلی برای صلح مصمم کرده بود:

«بیست سال پیش من در شهر مرزی بادام در ارتش ارتش اتیوپی بیسیم‌چی بودم. یک لحظه از سنگر بیرون آمدم تا سیگنال قویتری داشته باشم. فقط چند دقیقه طول کشید اما وقتی برگشتم در کمال وحشت دیدم که کل یگان در یک حمله توپخانه از بین رفته‌اند».

تلاش‌های آبی در جهت خاتمه دادن به درگیری‌های بین اریتره و اتیوپی که یکی از طولانی‌ترین مناقشات آفریقا به‌شمار می‌رود از دلایل تقدیم جایزه صلح نوبل به او بودند.

 پس از شروع جنگ دوساله میان اتیوپی و اریتره در ۱۹۹۸، بیش از ۸۰ هزارنفر در درگیری‌ها کشته‌ شده و صدها هزار نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند. دو کشور در سال ۲۰۰۰ با دخالت سازمان ملل به جنگ پایان دادند اما مفاد توافق‌نامه صلح تا زمان نخست‌وزیری آبی احمد پذیرفته نشد و کشمکش‌های خشونت‌بار میان دوکشور ادامه داشت. آبی احمد تنها دوماه پس از رسیدن به مقام نخست‌وزیری اعلام کرد اتیوپی همه شروط توافق صلح با اریتره را می‌پذیرد. کمی پس از پذیرفتن شروط توافق صلح احمد به اسمره، پایتخت اریتره سفر کرد و پس از آن پرواز هواپیماها میان دو کشور از سر گرفته شد و خطوط ارتباطات دوباره برقرار شد.

با این وجود مرزهای دوکشور همچنان به‌روی هم بسته است و تنش میان آدیس‌آبابا و اسمره ادامه دارد.

مراسم اعطای جایزه نوبل صلح هر ساله در اسلو، پایتخت نروژ در روز ۱۰ دسامبر برگزار می‌شود.

جایزه نوبل صلح افزون بر مدال طلا و دیپلم افتخار، جایزه نقدی معادل ۹ میلیون کرون (۹۴۵ هزار دلار) است.

سال گذشته این جایزه ه‌خاطر مبارزه با خشونت جنسی علیه زنان به نادیا مراد، از دختران ایزدی کُرد و دنیس موکویگی، پژشک کنگویی اهدا شد. بیشتر بخوانید:

در همین زمینه: