آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش شش ماهه خود خطاب به شورای امنیت اعلام کرد این سازمان نمی‌تواند تأیید کند سلاح‌هایی که در حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی به کار رفته‌اند، اصالتاً ایرانی بوده‌اند.

حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی

۱۴ سپتامبر/ ۲۳ شهریور با چندین پهپاد و موشک به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص حمله شد. تولید بیش از نیمی از نفت خام عربستان متوقف شد. حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله پهپادی و موشکی را پذیرفتند اما سه قدرت اروپایی و ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌‌‌هایی ایران را مسئول حملات به تأسیسات آرامکو دانستند. در آن زمان به درخواست پادشاهی سعودی، کارشناسان سازمان ملل متحد برای تحقیق درباره عامل و منشأ حمله به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص راهی عربستان سعودی شدند. نتیجه این تحقیقات را آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل شامگاه سه‌شنبه ۱۰ دسامبر/ ۱۹ آذر به اطلاع شورای امنیت رساند.

گوترش در گزارش خود به شورای امنیت گفت کارشناسان سازمان ملل بقایای سلاح‌ها در حملات موشکی و پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان و همچنین فرودگاه ابها را بررسی کرده‌اند و بر این اساس در حال حاضر نمی‌توان مستقلاً تأیید کرد که این سلاح‌ها اصالتاً ایرانی بودند.

در این گزارش همچنین گفته شد که میزان دسترسی حوثی‌های یمن به پهپادهایی که در حملات به تأسیسات نفتی عربستان به کار گرفته شد مشخص نیست.

شورای امنیت سازمان ملل هفته آینده گزارش آنتونیو گوترش را بررسی می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل موظف است هر شش ماه یک بار گزارشی از تحولات جنگ یمن با تکیه بر تحریم‌هایی که شورای امنیت در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ وضع کرد ارائه دهد.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان در سپتامبر/ شهریور سال جاری در واکنش به حمله به تأسیسات آرامکو گفته بود که پادشاهی عربستان ابتدا منتظر تحقیقات مستقل سازمان ملل درباره منشأ سلاح‌ها می‌ماند و سپس تصمیم مقتضی را  اخذ می‌کند.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی روز گذشته در سخنانی کوتاه در چهلمین نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در کاخ «الدرعیه» ریاض خواستار اتحاد در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در برابر ایران شوند و امنیت خود را در برابر حملات موشکی بالستیک حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: