سخنگوی دولت ایران، ضمن اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر شکست سیاست‌های توزیعی اقتصادی تاکید کرد که دولت باید در مورد تحریم‌ها توضیح می‌داد و حقایق تاثیرات آن را برای مردم آشکار می‌کرد. علی ربیعی در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت که «برخی جریان‌های تندرو» از تحریم‌ها استقبال کردند و «مخالفان نظام» نیز از آن خشنود شدند و دولت در این میان «تحت فشار» قرار گرفت.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران/ عکس از آرشیو

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران روز شنبه ۱۴ دسامبر/۲۳ آذر در یادداشت خود نوشت که دولت تنها با اتخاذ یک «سیاست حقیقت درباره تحریم‌ها» قادر خواهد بود بر همدستی میان «تحریم‌گران» و «سوء‌استفاده‌کنندگان از تحریم» غلبه کند.

ربیعی در این رابطه تاکید کرد که دو گروه از تحریم‌ها خوشحالند؛ مخالفان دولت و مخالفان نظام:

«مخالفان دولت از تحریم‌ها خشنودند که دولت تحت فشار قرار می‌گیرد، مخالفان نظام خشنودند که تحریم‌ها نظام را هدف قرار می‌دهد.»

سخنگوی دولت تحریم‌ها را یکی از علل شکست سیاست‌های اقتصادی توزیعی از جمله توزیع یارانه‌ها دانست:

«در طول تاریخ هیچ کشوری چنین تحریمی را تجربه نکرده است. اثر این تحریم چنان بود که وقتی فروش نفت به شدت کاسته شود قطعاً سیاست‌های اقتصاد توزیعی پاسخگو نبوده و از جهت دیگر اندازه اقتصاد ایران به‌علت فقدان سرمایه‌گذاری رشد نکرده و در نتیجه فشار بر طبقات پایین جامعه افزایش می‌یابد.»

ربیعی به این ترتیب استدلال کرد که جامعه ایران باید نه درباره «گرانی بنزین»، بلکه در مورد «تحریم» اقتاع می‌شد.

او نوشت:

«ما اشتباه کردیم. باید مسأله تحریم را برای مردم به‌طور شفاف تبیین می‌کردیم، اما به‌دلیل عدم سوء استفاده دشمنان امکان تشریح وضعیت را برای مردم نداشتیم و نتیجه اینکه مخالفان دولت آن را دستمایه اتهامات ناروا علیه دولت قرار دادند.»

سخنگوی دولت اعتراضات آبان را نشان‌دهنده خطای کتمان و انکار در برابر تحریم‌ها دانست و پیشنهاد داد که نظام از این «حوادث تلخ» درس بگیرد، «حقایق تحریم‌ها» را به مردم بگوید و «توافق اجتماعی جدیدی با ملت منعقد کند.»

ربیعی همچنین پیشهاد داد که دولت باید اعتماد میان خود و ملت را با «گشودگی اجتماعی و سیاسی، دیپلماسی فعال، عدم مداخله در زندگی خصوصی مردم، ایجاد احساس مشارکت» فراهم کند و به این ترتیب «مقاومت ضد تحریم‌ها» را به «جامعه» واگذار کند.

سخنگوی دولت همچنین تصریح کرد که ایران باید از پتانسیل تحریم‌ستیزی در جهان غرب به سود منافع ملی بهره ببرد و گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر علیه تحریم‌ها را یکی از فرصت‌هایی برشمرد که ایران نتوانسته از آن استفاده بهینه را ببرد.

دیده‌بان حقوق بشر اوایل آبان‌ ماه در گزارشی تفصیلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را عاملی در محدود کردن دسترسی مردم ایران به دارو دانسته و گفته بود آمریکا باید معافیت‌های مؤثر بشردوستانه را تضمین کند. این سازمان همچنین از حکومت ایران خواسته بود که حق سلامت شهروندان خود را به‌رغم تحریم‌ها، بدون تبعیض اجرا کند.

دیده‌بان حقوق بشر اما درباره رویدادهای اخیر ایران و سرکوب اعتراضات نیز بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن ضمن اشاره به کشتار معترضان و قطعی اینترنت در ایران گفت نیروهای امنیتی ایران در برخورد با معترضان از نیروی قهریه بیش از حد استفاده می‌کنند.


در همین زمینه: