وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به افراد و شرکت‌هایی که الکترودهای گرافیتی و کک سوزنی به ایران صادر می‌کنند هشدار داد که این دو محصول برای صادرات به ایران ممنوع هستند و افراد یا شرکت‌هایی که آن‌ها را به ایران صادر کنند در خطر تحریم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت.

الکترودهای گرافیتی ـ عکس از آرشیو

وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در مورد صادرات الکترودهای گرافیتی و کک سوزنی، دو محصول فلزی به ایران هشدار داد.

در این بیانیه گفته شده که الکترودهای گرافیتی و کک سوزنی که مواد ضروری در صنعت فولاد ایران به شمار می‌روند، برای صادرات به ایران ممنوع هستند و هر شخص حقیقی یا حقوقی که این محصولات را به ایران صادر کند فارغ از ملیت و کشور محل اقامت‌اش، هدف تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد.

وزارت خارجه آمریکا تأکید کرده است که حتی اگر مقصد نهایی صادرات این فلزات به ایران، صنعت فولاد این کشور نباشد نیز صادرکنندگان مجازات می‌شوند.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه سال جاری علیه صنایع فلزی ایران از جمله آهن، ‌فولاد، آلومینیوم و مس تحریم‌هایی را به‌اجرا گذاشت. آمریکا می‌گوید ایران از این فلزات می‌تواند در تولید سلاح‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های متداول استفاده کند.

۱۰ درصد از درآمد سالانه ایران از صادرات غیر نفتی از طریق صنایع مدنی تأمین می‌شود.

سازمان توسعه و تجارت درآمد ایران از صدور آهن و آلیاژهای آن در سال ۹۷ را بالغ بر سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است. درآمد حاصل از صدور مس ۷۰۰ میلیون دلار و در آمد حاصل از صدور سنگ‌آهن ۸۵۰ میلیون دلار بود.

۹۱ هزار نفر در صنایع معدنی ایران اشتغال مستقیم دارند. به ازای هر یک شغل، ۱۷ شغل وابسته و تکمیلی در این بخش ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: