صبح پنجشنبه گروهی از مردم در پاسخ به دعوت خانواده پویا بختیاری برای ادای احترام به جانباختگان در جریان اعتراضات آبان در بهشت سکینه کرج بر سر مزار پویا بختیاری گرد آمدند. بر اساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نیروهای یگان ویژه با بالگرد در محل حاضر شدند و حاضران را بازداشت کردند.

گروهی از حاضران در این مراسم شعار بر «دیکتاتور» سر می‌دادند.

در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، یک زن معترض خطاب به نیروهای یگان ویژه می‌گوید:

«چرا برای زدن مردم، برای زدن هموطنان‌تان باتوم به دست گرفته‌اید؟»

فیلمی در شبکه‌های اجتماعی از پرواز یک فروند بالگرد نیروهای ویژه در قبرستان بی بی سکینه کرج هنگام برگزاری چهلم پویا بختیاری منتشر شده است. نیروهای امنیتی که در ورودی گورستان مستقر بودند، تلفن‌های همراه کسانی را که قصد داشتند وارد گورستان شوند، مصادره می‌کردند.

بر اساس خبرهای تأیید نشده گروهی از سینماکران ایرانی، از جمله داریوش مهرجویی،رخشان بنی‌اعتماد، جعفر پناهی، محسن امیر یوسفی و رضا درمیشیان از جمله سینماگرانی بودند همزمان با چهلمین روز درگذشت پویا بختیاری با وجود فضای امنیتی شدید در بهشت سکینه کرج حضور یافتند.

راحله طارانی، فعال سیاسی ساکن کانادا (عضو شورای مرکزی حرب چپ ایران) با انتشار پیامی در توییتر ‌از بازداشت خواهرش،‌ حوریه طارانی، که برای بزرگداشت برادرش به بهشت سکینه رفته بود خبر داد. شهرام،  برادر راحله طارانی در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸ کشته شده است.

پویا بختیاری ۲۷ ساله‌ شنبه، ۲۵ آبان، در جریان اعتراضات در مهرشهر کرج با شلیک گلوله کشته شد. به گفته منوچهر بختیاری، پدر پویا مسئولان وزارت اطلاعات از او خواسته بودند مراسم چهلم پسرش را به دلیل «فقدان امنیت لازم» در گورستان بی بی سکینه برگزار نکند:

 «به آنها گفتم خب شما امنیتش را تامین کنید.گفتند چون محوطه باز است نمی‌شود و خواستند که مراسم را در یک مسجد یا حسینیه برگزار کنیم اما من گفتم تعداد میهمانان من زیاد است. گفتم ورزشگاه آزادی را به من بدهید.»

در آستانه برگزاری چهلم برخی جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، مأموران امنیتی پدر و مادر و اعضای خانواده پویا بختیاری را بازداشت کردند و با قطع اتصال اینترنت برخی شهرهای ایران، در یک فضای امنیتی اعضای تعداد دیگری از خانواده‌های جان‌باختگان اعتراض‌های سراسری را تهدید کردند که از برگزاری مراسم چهلم کشته‌شدگان جلوگیری کنند. از صبح پنجشنبه مأموران امنیتی قبرستان بهشت سکینه کرج را محاصره کرده بودند.

چهارشنبه ۴ دی مادربزرگ پویا بختیاری خطاب به مردم از وضعیتی که نیروهای امنیتی برای خانواده‌اش ایجاد کرده‌اند شکایت کرد و کمک طلبید. مادربزرگ پویا در یک پیام ویدیویی می‌گوید همه اعضای خانواده‌اش از جمله نوه یازده ساله‌اش را دستگیر کرده‌اند که نگذارند برای پویا بختیاری مراسم چهلم بگیرند.

مادربزرگ پویا، همزمان با بازداشت عده‌ای از شرکت‌کنندگان در مراسم چهلم نوه‌اش در پیام دیگری گفته است:

«هیچکس را راه ندادند. التماس کردم. گریه کردم. خیلی اذیتمان کردند. همه را زدند. کردند توی ماشین. بردند.»

فراخوان برای بزرگداشت یاد کشته‌شدگان آبان با نام پویا بختیاری گره خورده و بازتاب وسیعی یافته است. چندین گروه کارگری و مدنی و مادران داغدار از این فراخوان حمایت کرده‌اند. سکینه احمدی، ‫مادر ابراهیم کتابدار، که در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در کرج با شلیک گلوله ماموران جان خود را از دست داد نیز با مادر پویا بختیاری دیدار کرده و از فراخوان پنجم دی ماه حمایت کرده است.

فرانس بختیار فرزند شاپور بختیار، لادن و رویا برومند فرزندان عبدالرحمن برومند، آزاده پورزند فرزند سیامک پورزند، نازنین پوینده فرزند محمدجعفر پوینده، پرستو فروهر فرزند پروانه اسکندری و داریوش فروهر، انعام دهواری فرزند علی دهواری، سهراب مختاری فرزند محمد مختاری و شاهین صادق‌زاده میلانی فرزند کامبیز صادق‌زاده میلانی که والدین آن‌ها در چهل سال گذشته قربانی خشونت دولتی شده‌اند، با انتشار بیانیه‌ مشترکی خطاب به «مادران و پدران داغدار و دادخواه قتل‌عام آبان‌ماه» اعلام کردند «برای عدالت، آزادی و حقوق بشر همه ایرانیان» در کنار خانواده جانباختگان اعتراضات آبان ایستاده‌اند.

بیشتر بخوانید: