بر اساس گزارش‌های غیررسمی کامبیز نورزاده از فعالان مدنی در مراسم چهلم پویا بختیاری در بهشت سکینه کرج دستگیر شد. بر همین اساس در مراسم در بهشت سکینه ده‌ها نفر دیگر بازداشت و حداقل ۳۰ نفر در اثر ضرب و شتم مأموران مجروج شده‌اند. این گزارش‌ها را منابع رسمی تأیید نکرده‌اند. مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز خبر داد که مأموران امنیتی تعدادی از شرکت‌کنندگان در مراسم چهلم کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را در شهرهای تهران، قزوین و شهریار بازداشت کرده‌اند.

پنجشنبه ۵ دی: استقرار مأموران امنیتی در بهشت سکینه، محل دفن پویا بختیاری

از صبح پنجشنبه ۵ دی همزمان با برگزاری مراسم چهلم پویا بختیاری، مأموران امنیتی گورستان بهشت سکینه کرج را محاصره کرده بودند. با این‌حال تعداد زیادی از ایرانیان برای اعلام همبستگی با خانواده‌های جانباختگان بر سر مزار پویا بختیاری حاضر شدند.

عصر پنجشنبه مادربزرگ پویا بختیاری در پیام ویدیویی درباره شرایطی که مأموران امنیتی در گورستان ایجاد کرده بودند گفت:

«هیچکس را راه ندادند. التماس کردم. گریه کردم. خیلی اذیتمان کردند. همه را زدند. کردند توی ماشین. بردند.»

مأموران امنیتی تلفن‌های همراه حاضران را در ورودی گورستان ضبط کردند. با آغاز تظاهرات و سر دادن شعارهایی، یگان ویژه از هوا و زمین وارد عمل شد، مأموران تعدادی از حاضران بر مزار پویا بختیاری را با باتوم کتک زدند و عده‌ای را هم بازداشت کردند و با اتوبوس به بازداشتگاه انتقال دادند. برخی از حاضران در این مراسم  و همینطور رهگذاران تلاش کردند با ایستادن مقابل اتوبوس، مانع از انتقال بازداشتی‌ها به بازداشتگاه شوند. مشارکت فعال زنان در این مراسم محسوس بود. بر اساس ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، یکی از زنان به مأموری که قصد کتک زدن او را دارد می‌گوید: «نزن. آدم باش.»

خبرنگار انصاف نیوز از گورستان بهشت سکینه گزارش داد:

« یک مامور، دختری را گرفت و کشید. چند نیروی دیگر هم در دستگیری دختر به مامور کمک کردند. در انتهای قطعه‌ ۳۰ پلیس دیگری پسر جوانی را گرفت و با همان حالتی که دختر را برده ‌بودند او را هم برد. زن جوانی جیغ زد: ولش کن بی‌شرف.»

راحله طارانی، فعال سیاسی ساکن کانادا (عضو شورای مرکزی حزب چپ ایران) با انتشار پیامی در توییتر ‌از بازداشت خواهرش،‌ حوریه طارانی، که برای بزرگداشت برادرش به بهشت سکینه رفته بود خبر داد. شهرام، برادر راحله طارانی در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸ کشته شده است.

در قزوین نیز تعدادی از کسانی که قصد شرکت در چهلم حمید رسولی را داشتند بازداشت شدند. او از کشته‌شدگان اعتراضان آبان‌ در کرج است که در آرامستان شهر الوند به خاک سپرده شده است.

حمید رسولی یکشنبه ۲۶ آبان در گلشهر کرج بر اثر اصابت گلوله به قلب و شکمش درگذشت. یکی از بستگان او در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفته است که او «۳۲ سال داشت، ازدواج کرده بود و به شرایط موجود و مشکلات جامعه اعتراض داشت.»

دست‌کم ۱۱ نفر نیز در مراسم چهلم نوید بهبودی، یکی دیگر از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در گوراب زرمیخ صومعه‌سرا بازداشت شدند. بر همین اساس جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا، كاوه مظفری، احمد زاهدی، هومان تحریری، فراز روشن، فهيمه كاملی، امير اسلامی، سارا ظاهركردار، آذر جعفری، ماهرخ روستايی در این مراسم بازداشت شده‌ و به بازداشتگاه رشت منتقل شده‌اند.

به گزارش دیده‌بان جهانی اینترنت (نت‌بلاکز) همزمان با چهلم جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ سطح دسترسی تلفن‌های همراه به اینترنت در ایران به ۵ درصد کاهش یافت. این وضع همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری امنیتی فارس در گزارشی که صبح جمعه منتشر کرد، چنین جلوه داد که در سراسر تهران آرامش حکفرما بود. رئیس پلیس تهران حضور نیروهای یگان ویژه و خودروهای زرهی و مأموران امنیتی در خیابان‌ها و میادین پایتخت را با به کارگیری تعبیر «رزمایش امنیت» توجیه کرد. فضای بزرگراه ستاری، خیابان آیت‌الله کاشانی، خیابان اباذر و میدان صادقیه و همچنین میدان انقلاب به شدت امنیتی گزارش شده بود. حسین رحیمی در مصاحبه با رسانه‌های داخلی تأکید کرد که «تهران در کمال امنیت و آرامش است.»

اصفهان و بهبهان در چهلمین روز درگذشت برخی از کشته‌شدگان در اعتراضات آبان ۹۸ شاهد برگزاری مراسم عزاداری بود. شمار زیادی از مردم یزدانشهر و بختیاری‌های مقیم اصفهان در مراسم چهلم ساسان عیدی وندی شرکت کردند. همزمان در اصفهان مراسمی هم برای چهلم آرشام ابراهیمی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: