کارشناس ارشد دفتر بررسی‌های امور حقوقی معاونت رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده از تدوین یک لایحه‌ جدید برای مقابله با کودک همسری خبر داد و گفت این لایحه که حداقل سن ازدواج را برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین کرده، با حمایت اعضای کمیته فرعی کمیسیون لوایح دولت به تصویب رسیده است.

عکس از آرشیو

نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی سال گذشته تلاش کردند تا با ارائه طرحی سن قانونی ازدواج دختران در ایران را بالا ببرند. به دنبال این تلاش‌ها مجلس شورای اسلامی روز چهارم مهر ۹۷ یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی را تصویب کرد که در تبصره این طرح حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۶ و برای پسران ۱۸ سال تعیین شده بود و ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را ممنوع کرده بود.

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اما به عنوان کمیسیون اصلی بررسی‌کننده این طرح، آن را رد کرد. نمایندگان کمیسیون زنان هم از فشارهایی خارج از مجلس برای بی‌نتیجه‌ گذاشتن این طرح خبر دادند.

اکنون زهرا جعفری در گفت‌وگو با ایسنا گفته معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از سال ۱۳۹۲ مطالعات مربوط به تدوین لایحه تعیین حداقل سن ازدواج را آغاز کرده و در سال ۱۳۹۷ لایحه تعیین حداقل سن ازدواج یا همان لایحه اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی را تدوین و به دولت تقدیم کرده است.

در حال حاضر طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ازدواج دختر در زیر سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر در زیر سن ۱۵ سال تمام شمسی با اجازه دادگاه و اذن ولی و رعایت مصلحت مجاز است.

لایحه قبلی دولت ازدواج دختران زیر ۱۶ سال و پسران زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده و علاوه بر آن، اجازه می‌داد که دختران بین ۱۳ تا ۱۶ سال و پسران بین ۱۶ تا ۱۸ سال با حکم دادگاه خانواده ازدواج کنند. این لایحه اما در کمیته فرعی کمیسیون لوایح دولت تصویب نشد.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری برای جلب نظر موافق اعضای کمیته، متن لایحه اولیه را اصلاح و حداقل سن ازدواج را برای دختران ۱۳ و برای پسران ۱۵ سال تعیین کرد. در صورت تصویب نهایی این لایحه در مجلس، ازدواج زیر ۱۳ سال برای دختران و زیر ۱۵ سال برای پسران ممنوع می‌شود.

متن لایحه‌ اصلاح شده‌ آذر ماه سال جاری به دولت ارائه شد و در جلسه‌ای که سوم دی ماه در کمیته فرعی کمیسیون لوایح دولت برگزار شد، با حمایت اعضای کمیته به تصویب رسید.

ازدواج کودکان یک پدیده اجتماعی آسیب‌زا برای کودک‌همسران و جامعه به طور کلی است. مخالفان به‌ویژه به اثرات منفی بارداری در سن کم بر دختران اشاره می‌کنند و می‌گویند نه تنها خطرناک است، بلکه مانع شکل ‌گرفتن فیزیولوژی یک فرد بالغ در کودک‌مادران می‌شود.

محافظه‌کاران طرح افزایش سن ازدواج را «ژستی غربی» می‌دانند.


  • در همین زمینه