سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت که اکنون «نظر کارشناسی» در خصوص افزایش قیمت بنزین زیر سوال رفته و سران قوا مسئولیت این نظر را بر دوش یکدیگر می‌اندازند. رهبر جمهوری اسلامی بعد از افزایش قیمت بنزین گفته بود که از نظر کارشناسی برای قیمت بنزین حمایت می‌کند. به گفته بهرام پارسایی، به خاطر تبعات اقتصادی و تورمی افزایش قیمت سوخت، عده‌ای از نمایندگان خواستار در اولویت قرار دادن «طرح دو فوریتی تک‌نرخی شدن قیمت بنزین» شده اند.

یکی از پمپ‌های بنزین تهران که در اعتراض‌های مردمی به آتش کشیده شد ــ عکس: حسن حسینی، شانا

به گفته بهرام پارسایی نماینده شیراز در مجلس، عده‌ای از نمایندگان «باتوجه به شرایط کشور و محقق نشدن برخی از وعده‌هایی که به واسطه افزایش قیمت بنزین داده شده بود» طرح دو فوریتی تک نرخی شدن قیمت بنزین را چهارم آذر به هیئت رئیسه مجلس ارائه دادند، و گرچه تا کنون ۶۰ امضا برای اولویت قرار دادن این طرح جمع‌آوری شده، «تا این لحظه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.»

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت که نمایندگان برای آوردن این طرح به صحن مجلس چاره را در این دیده اند که آن را در در بودجه ۹۹ به کمیسیون تلفیق پیشنهاد کنند. او گفته است که ارجاع به کمیسیون هفته گذشته صورت گرفته است، و در صورت تصویب این پیشنهاد در کمیسیون، می‌توان آن را به صحن مجلس آورد.

به گفته پارسایی امضاکنندگان طرح خواستار تعیین بهای یک هزار و ۵۰۰ تومان (برابر با نرخ نرخ سهمیه‌ای) برای هر لیتر بنزین هستند. این نماینده مجلس تاکید کرده است که «بنزین بالای هزار و ۵۰۰ تومان مجدداً نارضایتى و اعتراض‌هاى دیگری در کشور ایجاد خواهد کرد.»

او دلیل دیگر مخالفت با نرخ‌های بالای هزار و ۵۰۰ تومان را شوک دیگری دانست که به «تاکسی‌ها، آژانس‌ها، وانت‌بارها و تاکسی‌های اینترنتی و قایق‌هاى صیادى» وارد خواهد آمد.

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای قیمت بنزین را از آغاز روز جمعه ۲۴ آبان افزایش داد. به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی،‌ تصمیم را سران سه قوه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی ــ موسوم به اتاق جنگ اقتصادی ــ گرفتند، به تأیید رهبری رسید و شورای امنیت کشور (شاک) نحوه اجرای آن را معین کرد.

قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان است. این افزایش قیمت شوکی بزرگ در کشور وارد کرد و باعث بروز اعتراضات گسترده در بسیاری از شهرهای ایران شد.

در پی سرکوب گسترده این اعتراضات مسئولان وعده داده بودند، که افزایش جدی قیمت بنزین به افزایش بهای سایر کالاها منجر نخواهد شد و بسته‌های معیشتی برای جبران افزایش ناگهانی قیمت سوخت به ۶۰ میلیون ایرانی پرداخت می‌شود.

پارسایی تصریح کرد که از آن زمان عده‌ای مدام نظر رهبر را بهانه‌ می‌کنند تا با اصلاح قیمت بنزین مخالفت کنند، آن هم در حالی که «امروز به نظر کارشناسی در خصوص افزایش قیمت بنزین نقد وارد است، و هیچ کدام از سران قوا مسئولیت این کار را مستقیماً بر عهده نمی‌گیرند و توپ را در زمین دیگران می‌اندازند.»

رهبر جمهوری اسلامی در اولین واکنش به اعتراضات گفت که خود در این خصوص کارشناس نیست و از نظر کارشناسی درباره این طرح حمایت می‌کند. او پس از بروز اعتراض‌ها مردم معترض را «اشرار» خواند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به پیامدهای بنزین از جمله «تورم شدید، نارضایتی مردم، و فشار اقتصادی» اشاره کرد و گفت که بسته‌های معیشتی نیز که دولت وعده داده بود « راهکار قانونی ندارد و مشخص نیست که چگونه در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد و امروز  بسیاری از مردم می‌گویند که آن را دریافت نکرده‌اند»

به گفته پارسایی، پیشنهاد نمایندگان این است «بنزین هزار و ۵۰۰  تومان شود بسته‌های معیشتی به جای آن که به ۶۰ میلیون نفر داده شود به ۱۰ میلیون نیازمند واقعی داده شود.»

نماینده مردم شیراز به «تورم افسار گسیخته» در کشور اشاره کرد و ابراز نگرانی کرد که این روند تا انتهای سال به شکل صعودی ادامه یابد.

عضو فراکسیون امید مجلس دیدار مقامات کشور با خانواده‌های جانباختگان اعتراضات آبان را « برای التیام زخمى که بر پیکر جامعه وارد شده است» ناکافی دانست.

تا کنون آمار رسمی از تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان منتشر نشده است. خبرگزاری رویترز چندی پیش به نقل از چند منبع آگاه ناشناس در وزارت کشور تعداد کشته‌شدگان را بالای هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد. پیش از آن عفو بین‌الملل آماری بالای ۳۰۰ تن ارائه کرده بود. بسیاری از کشته‌شدگان از اقشار کم‌درآمد و محروم جامعه ایران بوده اند.


در همین زمینه: