پس از اعلام آمادگی ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا برای خروج ایمن از عراق، وزیر دفاع آمریکا خبر را تکذیب کرد. پیش‌نویس یک نامه سبب کژتابی شده بود.

پایگاه عین‌الاسد ارتش آمریکا در عراق

ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا به ارتش عراق اعلام کرد در احترام به حاکمیت ملی این کشور از عراق خارج خواهد شد.  هنوز ساعتی نگذشته بود که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد تصمیمی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق گرفته نشده است. ظاهراً پیش‌نویس یک نامه سبب کژتابی شده بود.

  خبرگزاری رویترز و خبرگزاری فرانسه شامگاه دوشنبه ۶ ژانویه/ ۱۶ دی گزارش داده بودند که ویلیام سیلی از فرماندهان ارشد نظامی آمریکا در عراق، در نامه‌ای به عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات مشترک عراق، آمادگی نیروهایش را برای خروج امن از این کشور طبق قطعنامه پارلمان عراق اعلام کرد. به گزارش الجزیره رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در جمع خبرنگاران گفت نامه‌ ویلیام سیلی به عبدالامیر یارالله صرفاً پیش‌نویس یک نامه بوده است و تنها حاوی اطلاعاتی درباره تحرکات نیروهای آمریکایی در عراق بوده که به اشتباه به عنوان «عقب‌نشینی» از عراق درک شده است.

مارک میلی در جمع خبرنگاران مسئولیت را متوجه ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکز آمریکا کرد و گفت:

«چنین اتفاقی نمی‌بایست پیش می‌آمد.»

مارک اسپر، وزیر دفاع پنتاگون در جمع خبرنگاران گفت:

«ایالات متحده آمریکا همچنان مصمم است همراه با متحدانش به مبارزه خود با داعش ادامه دهد.»

نمایندگان شیعه پارلمان عراق  روز گذشته در جلسه فوق‌العاده پارلمان، با ۱۷۰ امضا پیش‌نویس طرح اخراج سربازان آمریکایی از خاک عراق را به تصویب رساندند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بامداد دوشنبه در جمع خبرنگاران دولت عراق را به اعمال تحریم‌های اقتصادی تهدید کرد:

«ما یک پایگاه هوایی بسیار گران‌قیمت در آنجا داریم. ساخت این پایگاه سال‌ها قبل از ریاست جمهوری من میلیاردها دلار هزینه داشته. تا هزینه آن را نپردازند، جایی نمی‌رویم.»

ترامپ در ادامه سخنانش گفت اگر عراق از نیروهای آمریکایی بخواهد از آن کشور خارج شوند، و این کار را به‌شکلی دوستانه انجام ندهد عراق را تحت تحریم قرار می‌دهد:

 «تحریم‌هایی اعمال خواهیم کرد که هرگز شبیه آن را قبلا ندیده‌اند. طوری‌که تحریم‌های ایران در مقابلش کم‌اهمیت جلوه کند.»

چند ساعت بعد ریاست جمهوری عراق اعلام کرد که دولت آمریکا نسخه‌ای از قانون تحریم‌هایی که در صورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق علیه بغداد اعمال خواهد شد را به «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق تحویل داده است. همزمان عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی و رئیس دولت پیشبرد امور عراق با انتشار پیامی در توییتر از دیدار و گفت وگو با متیو تولر، سفیر آمریما در آن کشور خبر داد. عبدالمهدی گفت در این دیدار   ارتش آمریکا در حال حاضر در چارچوب نیروهای ائتلاف برای مبارزه با داعش بیش از ۵ هزار سرباز در عراق مستقر کرده است.

 رایزنی‌هایی اتفاق افتاد: دولت آمریکا نسخه‌ای از قانون تحریم‌ها علیه عراق را به رئیس جمهوری آن کشور تحویل داد. عبدالمهدی بر خروج نیروهای آمریکا تأکید کرد.

پانویس

این گزارش با توجه به مصاحبه با وزیر دفاع آمریکا به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد


بیشتر بخوانید: