به‌دنبال ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس توسط ایالات متحده آمریکا که به تسریع گام پنجم ایران برای خروج از توافق هسته‌ای برجام منجر شد، یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل اعلام کرد: هنوز مشخص نیست ایران در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای قرار گرفته باشد.

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل

به گزارش خبرگزاری رویترز یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل سه‌شنبه ۷ ژانويه/۱۷ دی در واکنش به اعلام رفع کامل محدودیت‌ها از برنامه هسته‌ای ایران، گفت:

«هنوز برای تعیین این‌که آیا ایران در مسیر ساخت تسلیحات هسته‌ای قرار دارد زود است».

او به رادیو اسرائیل گفت:

«هنوز نمی‌توان اظهارنظر کرد و باید صبر کنیم و ببینیم [چه می‌شود]».

اشتاینیتز، از اعضای کابینه امنیت اسرائیل در ادامه سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور را تکرار کرد و گفت: اسرائیل هرگز اجازه نمی‌دهد کشور «متخاصم» ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد. او اما تلاش کرد فاصله اسرائیل را از تنش‌های کنونی میان تهران و واشنگتن حفظ کند و گفت:

«ما کنار ایستاده‌ایم و نظاره‌گر اتفاقات هستیم».

نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اسرائیل در کنار آمریکا و تصمیمات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور ایستاده است». روز دوشنبه اما رسانه‌های اسرائیل طبق گفته‌های چندین تن از وزیران به نقل از نتانیاهو نوشتند: «قتل سلیمانی یک اتفاق آمریکایی‌ست و نه اسرائیلی. ما در آن نقشی نداشتیم و نباید به سمت [پیامدهای] آن کشیده شویم».

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان با استناد به گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که اقدامات ایران برای کاهش تعهداتش در برجام برگشت‌پذیرند و هنوز ایران توافق هسته‌ای را نقض نکرده است. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران به ۴,۵ درصد رسیده و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نیز تا تاریخ ۱۲ آبان / ۳ نوامبر ۳۷۲,۳ کیلوگرم اعلام شده است. ایران برای دستیابی به بمب اتم به ۱۰۵۰ کیلوگرم اورانیوم نیاز دارد.

در همین زمینه: