در مراسم خاکسپاری قاسم سلیمانی در کرمان، زادگاه او، صدها هزار نفر شرکت کردند. خیابان‌های کرمان ظرفیت پذیرش چنین جمعیتی را نداشت. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی عده زیادی در اثر ازدحام جمعیت کشته و مجروح شدند. خبرگزاری‌های داخلی تعداد کشته‌شدگان را ۵۶ نفر و تعداد مجروحان را ۲۱۳ نفر اعلام کردند. خاکسپاری ابتدا به تعویق افتاد اما با گذشت ساعاتی برگزار شد.

تشییع جنازه قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در کرمان ـ سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸

در ادامه تشییع جنازه قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در شهرهای مختلف ایران، این مراسم سه‌شنبه ۱۷ دی به شهر زادگاه او کرمان رسید. رسانه‌های داخلی به‌نقل از سازمان اورژانس گزارش داده‌اند که بر اثر ازدحام جمعیت دست‌کم ۵۶ نفر از تشییع‌کنندگان کشته و ۲۱۳ نفر مصدوم شده‌اند.

پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس ایران به خبرگزاری صداوسیما گفته است: «بر اثر ازدحام و تراکم انبوه جمعیت تشییع کننده در کرمان تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند و تعدادی از مصدومان نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.»

رئیس سازمان اورژانس همچنین افزود: «وزیر بهداشت آن‌جا حضور دارد و از نزدیک مسئله رسیدگی به مصدومان را مدیریت می‌کند و شخصاً نظارت بر عملکرد پزشکی نظارت دارند و پیگیری‌های لازم در حال انجام است.»

پیرحسین کولیوند گفته است سازمان اورژانس در حال بررسی ابعاد این حادثه است و به محض مشخص شدن شرایط جسمی مصدومان، اطلاعات تکمیلی از طریق صداوسیما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در ویدئوهای منتشرشده درباره این حادثه، مردمی نشان داده می‌شوند که بر زمین افتاده و نیروهای اورژانس برای کمک به آن‌ها در محل حاضر شده‌اند. کفش‌های زیادی نیز روی زمین دیده می‌شود.

یک مقام استانداری کرمان بدون آنکه به جزئیات اشاره‌ای کند اعلام کرد: «شایعه عملیات انتحاری در مراسم تشییع سردار سلیمانی صحت ندارد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در پیامی با تسلیت درگذشت تعدادی از ایرانیان در مراسم خاکسپاری قاسم سلیمانی در کرمان به معاون اول رئیس جمهوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد به وضعیت مصدومان و خانواده‌های بازماندگان رسیدگی کنند.

پس از آن‌که اعلام شد به‌دلیل ازدحام جمعیت و احتمال بروز حادثه برای مردم زمان تدفین جنازه قاسم سلیمانی به‌تعویق می‌افتد، مقدمات خاکسپاری جنازه او بعد از ساعاتی فراهم شد و با خواندن نماز جماعت مراسم تدفین برگزار شد.

روز یکشنبه ۱۵ دی ابتدا جنازه قاسم سلیمانی از اهواز وارد ایران شد و بعد از تشییع در اهواز، در مشهد هم طواف داده شد.

دوشنبه ۱۶ دی مراسم تشییع قاسم سلیمانی در دانشگاه تهران با حضور سران قوا و مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی برگزار شد. در این مراسم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بر سر جنازه فرمانده سپاه قدس درآمد و نماز میت خواند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت تشییع جنازه فرمانده سپاه قدس را برای ترمیم شکاف درونی جامعه بعد از اعتراضات آبان ضروری دانسته بود.

قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس، جانشین فرمانده حشدالشعبی و فرمانده کتائب حزب‌الله عراق و چند تن دیگر از شبه‌نظامیان شیعه عراقی بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله هوایی آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

ـــــــــــــــــــــــــــ

توضیح: این خبر با اطلاعات تازه بروز شد.

بیشتر بخوانید: