در پی حمله موشکی ایران به دو پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق و سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در استان تهران، دولت‌های مختلف در حال اتخاذ تمهیداتی برای حفظ امنیت شهروندان خود در خاورمیانه هستند. هواپیمایی‌های روسیه در حال توقف پرواز از فراز آسمان ایران است و مقام‌های کشور خواهان بررسی امنیت شهروندان روس در منطقه هستند. تلاش‌های دیپلماتیک مسکو برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها نیز شدت گرفته است.

صحنه پس از سقوط هواپیمای اوکراینی ــ عکس: فواد اشتری، تسنیم

خبرگزاری اینترفکس روسی چهارشنبه ۸ ژانویه / ۱۸ دی گزارش داد در ادامه تحولات مربوط به تنش بین ایران و آمریکا در خاورمیانه و حمله تلافی جویانه ایران به پایگاه های آمریکا در خاک عراق، دیمتری مدودف، نخست وزیر روسیه، دستور داده است که امنیت شهروندان روسیه در خلیج فارس و دریای عمان بررسی شود.

در رابطه با این دستور سرگی لاورف، وزیر امور خارجه، مکسیم اکیموف، معاون نخست وزیر به همراه وزیر حمل و نقل و وزیر اقتصاد کشور وظیفه دارند میزان امنیت شهروندان و مسافران روس به این مناطق را روشن کنند.

شرکت‌های هواپیمایی روسیه نیز اعلام کرده اند که تا اطلاع ثانوی تا حد امکان از راه‌های هوایی ایران استفاده نمی‌کنند.

برخی از پروازهای خط هوایی روسیه، پس از وقوع حادثه هواپیمایی اوکراین، لغو شده یا مسیر پروازی خود را از راه‌های هوایی کشورهای عربی انجام داده اند.

این خبر چند ساعت بعد از سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین در نزدیکی تهران در صدر خبررسانی‌های روسیه قرار گرفت.

حوالی ساعت ۶ و ۲۲ دقیقه بامداد چهارشنبه ۱۸ دی/ ۸ ژانویه یک دستگاه هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی کشور اوکراین شش دقیقه پس از بلندشدن از باند فرودگاه «امام خمینی» با ۱۷۰ مسافر و ۹ خدمه در محدوده شاهد شهر سقوط کرد. تمام مسافران کشته شدند.

شرکت‌های هواپیمایی دیگر نیز سیاست مشابهی در پیش گرفته‌اند. خطوط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین چهارشنبه اعلام کرد تمام پروازهای خود به ایران را قطع می‌کند. لوفت‌هانزای آلمان و کی‌ال‌ام هلند هم اعلام کرده فعلا پروازهای این شرکت‌ها به تهران لغو شده است.

ابراز همدردی و تسلیت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به مردم ایران و اوکراین از خبرهایی بود که در سرخط خبرهای رسانه‌های روسیه قرار گرفت.

از دیگر خبرهای مهم رسانه‌های روسی، سفر رسمی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور، برای شرکت و سخنرانی در اجلاس سه گانه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه به آنکاراست.

خبرگزاری ریاناوستی گران شدن قمت نفت را در صدر خبرها قرار داده و آن را در ارتباط با افزایش ناامنی و احتمال بالا گرفتن درگیری‌ها بین نیروهای آمریکا و ایران دانسته است.

دیدار و گفت‌و‌گوی پوتین و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در باره وضعیت خاورمیانه که پشت درهای بسته صورت گرفت از دیگر خبرهایی است که رسانه‌های روسیه به آن پرداخته اند.

موضوع بحث دیگر در رسانه‌های روسی دعوت پوتین از انگلا مرکل، صدر عظم آلمان، به روسیه است. قرار است روز ۱۱ ژانویه خانم مرکل وارد روسیه شود و با پوتین در باره وضعیت ایران-آمریکا و راه‌های جلوگیری از افزایش تنش‌ها صحبت کند.

آخرین سفر مرکل به روسیه و دیدارش با پوتین به ماه می سال ۲۰۱۸ بر می‌گردد.

تنش‌ها در خاورمیانه پس از ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس به دست آمریکا و حمله تلافی‌جویانه ایران به پایگاه‌های آمریکایی عین الاسد و اربیل به شدت افزایش یافته است.


در همین زمینه: