بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا ضمن حمایت قاطع از تصمیم آمریکا در کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی گفت اغلب «افراد معقول» این عملیات را موجه می‌دانند.

پارلمان بریتانیا -آرشیو

بوریس جانسون چهارشنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه در نخستین جلسه حضور در پارلمان بریتانیا در سال ۲۰۲۰، و به‌دنبال حمله تلافی‌جویانه موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق، بخشی از سخنانش را در پارلمان به تنش اخیر تهران و واشنگتن اختصاص داد.

بوریس جانسون حمله موشکی ایران را محکوم کرد و خواهان برقراری آرامش شد.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا، حزب اصلی مخالف دولت گفت که حمله آمریکا منطقه را به‌شدت بی‌ثبات کرده و جانسون را متهم کرد، از آنجا که به‌دنبال یک توافق تجاری در دوران پسا‌ـ‌برگزیت با آمریکا است، «توانایی ایستادن در برابر پرزیدنت ترامپ» را ندارد.

بوریس جانسون ضمن محکوم کردن حمله شب گذشته ایران گفت: «ایران نباید این حملات خطرناک و بی‌ملاحظه را تکرار کند، بلکه باید به‌سرعت به‌دنبال کاهش تنش باشد»

رهبر حزب کارگر سپس از نخست وزیر بریتانیا پرسید که آیا عملیات آمریکا برای کشتن سلیمانی از نظر قوانین بین‌المللی مجاز است؟

کوربین گفت: «دولت گفته است که با ترور ژنرال سلیمانی همدلی دارد. نخست وزیر بر مبنای چه شواهدی این حمله و مرگ او را یک عمل غیر قانونی توسط ایالات متحده نمی‌داند؟»

بوریس جانسون در پاسخ گفت: «به طور واضح تصمیم‌گیری در مورد قانونی بودن این مساله بر عهده بریتانیا نیست، زیرا که این عملیات ما نبوده است. اما من فکر می‌کنم اغلب افراد معقول قبول دارند که ایالات متحده حق حفاظت از پایگاه‌هایش و پرسنل خود را دارد.»

جانسون ضمن دفاع از عملیات کشتن سلیمانی گفت که سلیمانی مدت‌ها محرک خشونت در منطقه بوده و «خون سربازان بریتانیایی بر روی دستانش است».

کوربین گفت که او با این استدلال قانع نشده است: «اگر ما پیرو قوانین بین المللی هستیم، کشتن یک نفر در خاک خارجی عملی غیر قانونی است و باید محکوم شود.»

به‌دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در عراق تنش‌ها میان ایران و آمریکا بار دیگر بالا گرفت. ایران در اقدامی تلافی جویانه، شب گذشته طی یک حمله موشکی پایگاه‌های آمریکایی در عراق را هدف قرار داد.


در همین زمینه: