رهبران اروپایی در پیام‌های خصوصی و در عموم از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده خواسته‌اند تا برای نزاع با ایران حدی قائل شود و به حمله موشکی ایران به نیروهای آمریکایی در عراق پاسخ نظامی ندهد.

حمله تلافی‌جویانه ایران علیه نیروهای آمریکایی مستقر در عراق ــ عکس: صداوسیما

چهارشنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی تصمیم ترامپ برای صدور بیانیه‌ای که قرار بود پس از حمله ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق صادر کند، لغو شد. این کار نشانه‌ای از آن تعبیر شده است که کاخ سفید پیش از هر اقدامی مایل به مشورت با متحدانش است.

آنه‌گرت کرامپ‌ـ‌کارن باوئر، وزیر دفاع آلمان در یک برنامه تلویزیونی گفت: «اکنون به ایرانی‌ها بستگی دارد که تنش بیشتری ایجاد نکنند و به همین دلیل است که دوباره از تهران در این زمینه درخواست می‌شود». او از جانب دولت فدرال آلمان گفت که به شدت این عمل خصمانه را محکوم می‌کند.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا نیز در بیانیه‌ای که ساعاتی پس از حملات موشکی ایران صادر شد، ضمن ابراز نگرانی این حمله را محکوم کرد و خواهان کاهش تنش‌ها شد.

راب گفت که جنگ در خاورمیانه تنها به نفع داعش است.

اورسلا فان درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی در یک کنفرانس خبری گفت:«استفاده از سلاح باید متوقف شود تا جایی برای گفت‌وگو باز شود.»

ژان لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در واکنش به وقایع اخیر گفت، فرانسه حملات شب گذشته ایران را محکوم می‌کند. وزیر تمور خارجه فرانسه بار دیگر بر همبستگی با شرکای فرانسه در ائتلاف علیه داعش تاکید کرد و گفت اولویت اکنون تنش زدایی است و دور خشونت باید متوقف شود.»

ژان لودریان گفت: «فرانسه اهمیت تداوم مبارزه با داعش را با احترام به حفظ حاکمیت عراق یادآور می‌شود.»

با این وجود دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که از این هراس دارند که جنگ‌طلبان در واشنگتن بر پاسخی نظامی از سوی آمریکا اصرار ورزند.

صبح چهارشنبه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از اقدام نظامی بیشتر سخنی به میان نیاورد.

قابل توجه اینجاست که عربستان سعودی و امارات متحده عربی هیچکدام خواهان تلافی از سوی واشنگتن نشده اند. انور قرقاش، وزیر امور خارجه متنفذ امارات گفت: «ضروری است که منطقه از تنش‌های جاری فاصله بگیرد. تنش‌زدایی عقلانه و ضروری است. باید راه سیاسی به سوی ثبات را دنبال کنیم»

جمهوری اسلامی ایران بامداد چهارشنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه با موشک‌های بالستیک دو پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق را هدف قرار داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران مدعی شده که حمله موشکی اش به پایگاه‌های آمریکایی ۸۰ سرباز آمریکایی را کشته ، اما هنوز خبری از چنین تلفاتی تایید نشده است.


در همین زمینه: