وزارت خارجه سوئیس در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از بالا گرفتن تنش بین ایران و آمریکا، تأیید کرد که پیام‌های متعددی از طریق سفارت سوئیس در تهران بین دو طرف رد و بدل شده است. کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل از آمادگی کشورش برای مذاکرات بدون پیش‌شرط با ایران خبر داد.

به گزارش شبکه سی ان ان وزارت خارجه سوئیس تأیید کرده است که به تازگی پیام‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شده است. یک مقام دیپلماتیک که سی ان نام او را افشا نکرده تبادل پیام بین طرفین را هم تأیید کرده است.

بامداد چهارشنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی سپاه پاسداران در خونخواهی قاسم سلیمانی دو پایگاه نظامی عین‌الاسد ارتش آمریکا در استان الانبار و پایگاه حریر در اربیل را هدف حملات موشکی خود قرار داد. یک مقام آگاه در اطلاعات سپاه ساعتی بعد از این حملات ادعا کرده بود که بیش از ۸۰ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر هم مجروح شده‌اند.

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بامداد پنجشنبه ۹ ژانویه/ ۱۹ دی در نشست خبری مشترک با مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا  اعلام کرد که روز گذشته ۱۶ فروند موشک بالستیک کوتاه‌برد از سه نقطه در ایران به سمت دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق شلیک شده. به گفته میلی، دست کم ۱۱ فروند از این موشک‌ها به هدف خود در پایگاه نظامی عین‌الاسد اصابت کرده و یک فروند دیگر هم پایگاه اربیل را هدف قرار داده.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه نشست خبری یاد شده اعلام کرد در این حملات  تعدادی چادر، یک فروند بالگرد و یک لانه خسارت دیده و در کل خسارت سنگی به بار نیامده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز اعلام کرد حمله موشکی ایران تلفات جانی در پی نداشته. ترامپ گفت برجام به زودی به پایان می‌رسد و از قدرت‌های جهانی خواست همراه با آمریکا به فکر توافق تازه‌ای با ایران باشند. رئیس جمهوری آمریکا اما اعلام کرد که تحریم‌های تازه‌ای هم علیه ایران اعمال می‌شود.

 بر اساس گزارش سی ان ان، همزمان با این تحولات پیام‌هایی هم بین ایران و آمریکا رد و بدل شده. وزارت خارجه سوئیس اما درباره ماهیت این پیام‌ها و اینکه آیا طرف سومی هم در تبادل پیام بین ایران و آمریکا مشارکت داشته، سکوت کرده است.  وزارت خارجه سوئیس در بیانیه خود اعلام کرد:

«سوئیس عمیقاً از تنش ایران و آمریکا و درگیری‌های خشونت‌آمیز اخیر نگران است. ما از طرفین می‌خواهیم خویشتنداری پیشه کنند و از درگیری بپرهیزند.»

وزارت خارجه سوئیس در ادامه این بیانیه برای تنش‌زدایی از روابط ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرد و یادآوری کرد که کانال دیپلماتیک بین دو کشور از طریق سوئیس همچنان باز است:

«سوئیس تأیید می‌کند که چندین پیام از این کانال دیپلماتیک بین دو کشور رد و بدل شده است.»

در نبود روابط دیپلماتیک و کنسولی بین ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، از ٣١ خرداد ١٣٥٩ دولت سوئیس از طریق سفارت خود در تهران حافظ منافع ایالات متحده آمریکا در ایران است.

در همان حال بامداد پنجشنبه کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد که کشورش «آماده مذاکرات بدون پیش‌شرط با ایران» به‌منظور «جلوگیری از به‌خطر افتادن صلح و امنیت بین‌المللی از سوی رژیم ایران» است.

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان، حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق را مطابق اصل حق دفاع از خود دانست و اعلام کرد که ایران برای گفت‌وگو و همکاری با کشورهای منطقه به منظور کاهش تنش‌ها آماده است.

بیشتر بخوانید: