نیویورک تایمز گزارش داد: دو هفته بعد از صدور قطعنامه پارلمان عراق برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از آن کشور، ارتش آمریکا همکاری خود با ارتش عراق را از سرگرفت.

سربازان آمریکایی در شمال بغداد، ۲۰۱۵

منابعی در ارتش آمریکا به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که از جهارشنبه ۱۵ ژانویه/ ۲۵ دی ارتش آمریکا پس از یک وقفه ۱۰ روزه همکاری خود با ارتش عراق در انجام عملیاتی علیه داعش را از سر گرفت. با حمله ارتش آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی و همراهان او در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد که به کشته شدن سلیمانی و ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس حشد شعبی انجامید، پارلمان عراق یکشنبه ۱۵ دی در واکنش به این حمله که به عنوان نقض حاکمیت ملی آن کشور درک شد با صدور قطعنامه‌ای خواهان اخراج ارتش آمریکا از خاک عراق شد. دو مقام ارتش آمریکا در گفت‌وگو با نیویورک تایمز از سرگیری همکاری نظامیان آمریکایی با ارتش عراق را تأیید کرده‌اند.

به گفته این مقامات هدف از عملیات مشترک ارتش آمریکا و ارتش عراق این است که مانع از این گمان بشوند که ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به کار خود پایان داده و به این ترتیب زمینه برای فعالیت مجدد داعش در عراق و سوریه فراهم شود.

مقامات دولت عراق هنوز از سرگیری فعالیت ارتش آمریکا در خاک این کشور را تأیید نکرده‌اند. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی و مسئول پیشبرد امور که در گفت‌وگو با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خواهان اعزام یک تیم برای جدول‌بندی تاریخ خروج نظامیان آمریکایی شده بود، روز گذشته در پارلمان عراق رویه تازه‌ای در پیش گرفت. عبدالمهدی گفت: «اگر ما تصمیم بگیریم که نیروهای خارجی را از عراق اخراج کنیم، این تصمیم باید بنا به مصلحت دولت عراق به اجرا دربیاید.»

عبدالمهدی یادآور شد که خروج نظامیان آمریکا حتی اگر عملی هم باشد می‌بایست بر اساس یک جدول زمانی انجام شود. نخست‌وزیر مستعفی و مسئول پیشبرد امور یادآوری کرد که داعش در حال سازماندهی مجدد خود برای از سرگیری حملاتی در خاک عراق است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود که ارتش ایالات متحده به مبارزه علیه داعش در خاک عراق ادامه می‌دهد. وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده بود که فقط برای مذاکره درباره «تناسب نیروها در خاورمیانه» آمادگی دارد و علاوه بر این بر ضرورت حمایت از سایر نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش تأکید کرده بود.

 با صدور قطعنامه پارلمان عراق در واکنش به ترور سلیمانی در خاک آن کشور، نیروهای آلمانی  همراه با برخی دیگر از کشورهای عضو ائتلاف از عراق خارج شدند. آنه‌گرِت کرامپ-کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان همزمان با این تحولات تازه، شامگاه گذشته به طور غیرمنتطره‌ی وارد عراق شد. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که دولت عراق پیام‌هایی برای آن کشور ارسال کرده که خواهان حضور نیروهای نظامی آلمان است. پارلمان آلمان (بوندستاگ) هم تلویحاً با ادامه حضور ارتش این کشور در عراق موافقت کرده است.

محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی ۱۷ دی بعد از تشییع جنازه قاسم سلیمانی در تهران گفته بود اقدام پارلمان عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی «خبر بزرگی» است که در خبر تشییع جنازه گم شد. واعظی گفته بود برنامه‌ریزی خوبی برای «انتقام سخت» انجام شده. اما سرانجام معلوم شد که در حین حملات موشکی سپاه به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق، از طریق سفارت سوئیس دست‌کم سه پیام بین ایران و آمریکا رد و بدل شد و چند ساعت بعد هم در اثر بی‌کفایتی هواپیمای اوکراینی با اصابت موشک سامانه پدافند هوایی سپاه منهدم شد. خواست استعفای فرماندهان سپاه و جلوتر از آن‌ها خامنه‌ای از اصلی‌ترین مطالبات معترضان ایرانی در پاسخ به این فاجعه است.

نمایندگان کرد و سنی پارلمان عراق در رأی‌گیری برای صدور قطعنامه اخراج نظامیان آمریکایی شرکت نکرده بودند.

بیشتر بخوانید: