دانشمندان می‌گویند، دهه گذشته طی ۱۵۰ سالی که دمای هوا ثبت شده داغ‌ترین دهه بوده است. بر اساس نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده، سال  ۲۰۱۹ نیز دومین سال داغ ثبت‌شده بر روی سطح کره زمین است.

راهپیمایی دانش‌آموزان سوئیسی در لوزان علیه بی‌توجهی به تغییرات اقلیمی ــ منبع: AFP

تحلیل داده‌های این تحقیق مقیاسی است برای درک بحران اقلیمی که سیاره زمین با آن مواجه است. هم پنج سال گذشته و هم دهه گذشته داغ ترین طی ۱۵۰ سال بوده است. رکورد سال‌های متوالی نشان می‌دهد که وضعیت سال به سال وخیم‌تر می‌شود و آن‌گونه که یک دانشمند آن را توصیف کرده «آوای طبل دوره آنتروپوسین» است که شنیده می‌شود، عصری که ارمغان آن طوفان‌های شدید، سیل، خشکسالی و آتش سوزی‌های گسترده است.

 انتروپوسین دوره‌ای زمین‌شناختی است که در آن کردوکارهای بشری از اصلی‌ترین عوامل مؤثر بر اقلیم و محیط زیست هستند.

داغ ترین سال قبلی سال ۲۰۱۶ ثبت شده است، سالی که پدیده طبیعی ال نینو، درجه حرارت را بالا برد. داده‌های جدید درحقیقت متوسط دمای هوای ثبت‌شده سطح کره زمین است. بیش از ۹۰ درصد این حرارت ناشی از گازهای گلخانه‌ای با منشاء انسانی جذب اقیانوس‌ها می‌شود، اما روز دوشنبه دانشمندان خبری نگران کننده را آشکار کردند، مبنی بر آن‌که سال ۲۰۱۹ گرمترین رکورد ثبت‌شده برای دریاها هم بوده است.

میانگین دمای سال ۲۰۱۹ تقریبا ۱,۱ درجه بالای میانگین دمای سال‌های ۱۹۰۰- ۱۸۵۰بود. یعنی دوره زمانی پیش از آن‌که مصرف گسترده سوخت‌های فسیلی باب شود.

دانشمندان جهان هشدار داده‌اند که گرمایش جهانی بیش از  یک و نیم درجه سانتیگراد اثرات قابل توجه شدیدی بر آب و هوا خواهد داشت و از عواقب آن میلیون‌ها نفر رنج خواهند برد.

مجمع جهانی اقتصاد، ارزیابی ریسک یک دهه آینده جهانی را روز چهارشنبه منتشر کرد. بر اساس این گزارش پنج خطر نخستی که جهان را تهدید می‌کنند همگی زیست محیطی هستند. تغییرات شدید اب وهوایی، عدم آمادگی برای تغییرات اقلیمی و نابودی منابع طبیعی جهان از جمله این پنج خطر اصلی دهه آینده هستند.

گوین اشمیت از موسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا، در مورد افزایش دمای زمین در دهه گذشته می‌گوید: «آنچه اهمیت دارد کلیت شواهدی است که از مجموعه داده‌های مستقل متعدد بدست آمده و همگی بر گرم شدن زمین دلالت دارند، این که فعالیت‌های انسان منشا آن است و اثرات آن هم به وضوح حس می‌شود.»

این دانشمند می گوید، آنچه شنیده می‌شود “آوای طبل آنتروپوسین” است.

درحالیکه رکوردهای ثبت‌شده با ابزارهای اندازه‌گیری به سال ۱۸۵۰ باز می‌گردد، داده هایی که از نمونه‌های توده های یخی بدست آمده نشان می‌دهد درجه حرارت امروز مشابه دمایی است که دست‌کم ۱۰۰ هزار سال پیش دیده شد. از سوی دیگر سطح دی اکسید کربن بالترین حدی است که در طی میلیون‌ها سال زمین شاهد آن بوده و همچنین باید در نظر داشت که در آن زمان سطح آب دریاها  ۱۵ تا ۲۰ متر بالاتر بود.

داده‌ها و اطلاعات این مطالعه جدید ازمیلیون‌ها داده‌ای که توسط چندین مرکز مطالعات دانشگاهی و علمی به طور مستقل از سراسر جهان  و از تمام قاره‌ها و تمام اقیانوس‌ها استخراج کرده‌اند، جمع‌آوری شده است.

دولت بریتانیا نوامبر سال جاری میزبان نشست اقلیمی سازمان ملل خواهد بود. دبیر کل سازمان ملل و بسیاری دیگر از کشورها خواسته‌اند بحران تغییرات اقلیمی را جدی بگیرند و بر میزان تعهدات خود برای کاهش انتشار گازهای کربنی، که در نهایت درجه حرارت کره زمین را به طور فاجعه باری حدود ۳ تا ۴ درجه افزایش خواهد داد، بیفزایند.

روزی راجر، از سازمان صلح سبز بریتانیا گفت:« ما حتی از “یوسین بولت” [قهرمان دو سرعت جهان] هم بیشتر رکورد شکسته‌ایم، اما برای اقزایش خطرناک درجه حرارت، یا سیل و آتش که همراه آن می‌آید، مدال طلایی درکار نیست. ما نمی توانیم از وضعیت اضطراری اقلیمی بگریزیم».


در همین زمینه: