فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که در حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق که چهارشنبه ۳ ژانویه/ ۱۳ دی در خونخواهی قاسم سلیمانی و در پاسخ به حمله ارتش آمریکا به کاروان او اتفاق افتاد ۱۱ سرباز آمریکایی دچار ضربه مغزی شده و مجروح شده‌اند. پیش از این مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که در این حمله هیچ سرباز آمریکایی آسیب ندیده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم این موضوع را تأیید کرده بود.

عکس از موشک پرتاب شده ایران به سوی پایگاه عین الاسد، سقوط کرده در نزدیکی روستای حیطان با فاصله ۴۰ کیلومتری از پایگاه (منبع: توییتر @Hamzoz هشتم ژانویه ۲۰۲۰)

به گزارش رویترز، بیل اربن، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد:

 «در حالی که هیچ نیروی آمریکایی در حمله ۸ ژانویه ایران به پایگاه هوایی الاسد كشته نشد، عده‌ای از سربازان به دلیل علائم ضربه مغزی ملایم تحت درمان قرار گرفتند و در حال حاضر وضعیت آن‌ها در دست بررسی است.»

بر همین اساس برخی از سربازان مجروح برای مداوا به مرکز درمانی آمریکا در آلمان یا به کمپ عریفجان کویت منتقل شده‌اند. سخنگوی ارتش آمریکا در ادامه یادآوری کرد:

«نظامیان ما بعد از انجام معاینات، هر زمان که برای انجام وظیفه‌شان در سلامت قرار داشته باشند به عراق بازخواهند گشت.سلامت و بهزیستی پرسنل، در صدر اولویت‌‌های ما قرار دارد.»

یک مقام پنتاگون در گفت‌وگو با «دیفنس‌وان» اعزام ۱۱ آمریکایی به خارج از عراق برای درمان را تأیید کرد. این مقام پنتاگون که نام او افشا نشده گفت:

«بر اساس رویه‌های معمول، تمامی پرسنلی که در مجاورت انفجار قرار می‌گیرند از لحاظ ضربه مغزی تحت معاینه و در صورت لزوم تحت مراقبت‌های بیشتر قرار می‌گیرند. در حال حاضر، ۸ نفر به آلمان و سه نفر دیگر به کمپ عریفجان منتقل شده‌اند.»

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا هم گفت با گذشت یک هفته از حمله سپاه، هنوز برخی از نظامیان آمریکا نشانه‌های ابتلا به ضربه مغزی را نشان می‌دهند:

 «ما همین ۲۴ ساعت گذشته متوجه این مسئله شدیم. امکان دارد به زودی اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر شود.»

در پایگاه عین‌الاسد ۱۵۰۰ سرباز آمریکایی مستقرند.

امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه هفته گذشته اعلام کرده بود که در خونخواهی سلیمانی ۱۳ موشک به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق شلیک شد. حاجی‌زاده گفته بود:

«اگر قرار بود دنبال کشته‌سازی باشیم می‌توانستیم طوری عملیات را طراحی کنیم که حداقل ۵۰۰ کشته روی دست آنها بگذاریم و اگر در گام بعدی آنها جواب می‌دادند دیگر ما شرایطمان عوض می‌شد و تکلیفی بر حفظ جان نیروهای نظامی آمریکا نداشتیم و در گام دوم و سوم ظرف ۴۸ ساعت حداقل ۵ هزار کشته روی دست آنها می‌گذاشتیم.»

 به زودی اما معلوم شد که قبل از حمله دولت عراق و مقامات آمریکایی در جریان این حمله قرار گرفته بودند. سربازان نیروهای ائتلاف از پایگاه‌ها خارج و باقی‌مانده سربازان آمریکایی در پناه‌گاه‌ها پناه گرفته بودند. در حین حمله هم از طریق سوئیس دست‌کم پیام‌هایی بین تهران و واشنگتن رد و بدل شد.

چند ساعت بعد از این «انتقام سخت»  بود که  سامانه پدافند هوایی سپاه پاسداران هواپیمای خطوط مسافربری هواپیمایی اوکراین را هدف قرار داد.

بیشتر بخوانید: