با وجود وضعیت وخیم جسمانی محمد حبیبی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان ایران محبوس در زندان اوین، مسئولان زندان همچنان مانع رسیدگی پزشکی و اعزام او به بیمارستان می‌شوند.

محمد حبیبی

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسئولان زندان اوین از اعزام محمد حبیبی به بیمارستان خودداری می‌کنند. او از مدت‌ها قبل به بیماری تومور استخوانی در ناحیه ساعد دست چپ مبتلا شده است.

این معلم زندانی پیش از این و در پی انتقال به زندان فشافویه به دلیل شرایط نامناسب بهداشتی حاکم بر زندان به بیماری عفونت ریه نیز مبتلا شده است.

فرهاد میثمی، پزشک و فعال مدنی در تلاش برای طرح درخواست آزادی محمد حبیبی و دیگر معلمان زندانی، محمود بهشتی و اسماعیل عبدی، حدود ۷۰ روز است که دست به اعتصاب غذا زده و در یک هفته گذشته خبری از او در دست نیست.

محرومیت از خدمات درمانی محمد حبیبی در حالی‌ست که در اواخر مرداد ماه امسال مسئولان زندان اوین اعزام او به بیمارستان را مشروط به تقبل هزینه‌های درمان از سوی خود زندانی کرده بودند. حبیبی هم با قبول نکردن این شرط زندانبانان خود، از رفتن به بیمارستان انصراف داد.

مسئولان زندان اوین یک بار دیگر در آبان ماه سال گذشته این زندانی سیاسی را برای انجام آزمایشات و عمل جراحی تشخیصی به بیمارستان اعزام کردند اما به دلیل خودداری از تقبل هزینه‌های درمانی، محمد حبیبی بدون رسیدگی مناسب به زندان بازگردانده شد.

بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی، عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان از مصادیق بارز شکنجه و نقض «حق حیات» به معنای یک اصل مسلم حقوق بشر است. با وجود این، منابع مطلع از وضعیت محمد حبیبی اعلام کرده‌اند در پی عدم رسیدگی مناسب پزشکی، بیماری ریه این زندانی عود کرده و او هم اکنون نیازمند درمان تخصصی است.

محمد حبیبی در اردیبهشت ماه سال ۹۷ در جریان شرکت در تجمع اعتراضی معلمان به همراه تعدادی دیگر از فعالان صنفی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و با وجود آزادی همه بازداشت شدگان شرکت کننده در آن تجمع، با انتساب اتهامات واهی از سوی دادگاه انقلاب تهران به زندان منتقل شد.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده، اوایل دی‌ ماه ۱۳۹۷ این فعال صنفی معلمان را به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به ۷ سال و نیم زندان تعزیری و به اتهام تبلیغ علیه نظام و همچنین به اتهام اخلال در نظم عمومی به ۱۸ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت از فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور به عنوان مجازات تکمیلی محکوم کرد.

محمد حبیبی در ماه‌های اخیر به بهانه‌های مختلف از سوی مسئولان زندان اوین ممنوع الملاقات بوده و از دیدار با خانواده خود محروم مانده است.


  • در همین زمینه