دو ماه مانده به پایان سال ۹۸، هنوز ۸۱ درصد اعتبار سال جاری معلولان تحقق نیافته است. مطابق قانون بودجه دولت می‌بایست ۱۱۰۰ میلیارد تومان به معلولان اختصاص می‌داد اما هنوز ۸۸۹ میلیارد تومان از این اعتبار واریز نشده است.

تجمع معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه، ۱۲ آذر ــ عکس: ایلنا

گروهی از معلولان سه‌شنبه یکم بهمن به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته‌اند:

«عدم تحقق وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه، به معنای عدم بهبود اوضاع معیشتی، درمانی، مراقبتی، توانبخشی، اشتغال، مسکن، تحصیل و … افراد دارای معلولیت است که با توجه به گرانی بنزین و تورم سخت‌تر نیز شده است.»

معلولان دو بار در سال جاری در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان از جمله متحقق نشدن بودجه اختصاص‌شده به آنها در سال جاری، مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کرده‌اند. آن‌ها آخرین بار ۱۲ آذر به مناسبت روز جهانی معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند و خواستار توجه به مشکلات خود از جمله تخصیص ردیف بودجه معلولان، و اجرای قانون حمایت از معلولان شدند.

سال گذشته نیز بودجه معلولان به طور کامل پرداخت نشده است. برای اعتبار پیش‌بینی‌شده برای معلولان در لایحه بودجه سال ۹۹ نیز به گزارش ایلنا رشدی ۹ درصدی در نظر گرفته شده است که با توجه به عدم تحقق کامل بودجه‌های سال ۹۷و ۹۸ و نرخ تورم بالای ۴۰ درصد، می‌تواند به کاهش باز هم بیشتر اعتبارات معلولان در عمل بیانجامد.

«قانون جامع حمایت از معلولان» اردیبهشت سال گذشته برای اجرا ابلاغ شد اما به دلیل عدم اختصاص بودجه لازم اجرای آن معلق مانده است.

معلولان می‌گویند: «اینکه دولت ادعا می‌کند از معلولان حمایت کرده کاملاً نمایشی است.»

دو میلیون و ۴۰۰ نفر از جمعیت کشور معلول هستند که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و مستمری دریافت می‌کنند. سایر معلولان از این کمک ناچیز نیز بی‌بهره‌اند.


در همین زمینه: