در روزهای منتهی به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اصلاح‌طلبان با رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان در سردگمی به سر می‌برند. شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرده که چون اکثر کاندیداهای آنها تأیید صلاحیت‌ نشده اند، فعلاً نمی‌توانند درباره ارائه لیست صحبت کنند. اصلاح‌طلبان ائتلاف با هر جناح دیگری را نیز رد کرده اند، اجرای طرح سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان («سرا») را منتفی دانسته‌اند و از دستور کار خارج کرده اند.

نشست شورای عالی اصلاح‌طلبان، دوم بهمن ــ عکس: روزنامه ایران

علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، یک‌شنبه ششم بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات گفت:

«متاسفانه رد صلاحیت‌ نامزدهای اصلاح‌طلب در حدی است که امکان ارائه لیست کم شده و منتظر مشخص شدن نتیجه اعتراض کاندیداهای رد صلاحیت شده هستیم، لذا تا آن زمان نمی‌توان با قاطعیت درباره لیست دادن یا ندادن اصلاح‌طلبان به ویژه در تهران اظهارنظر کرد.»

به گفته علی صوفی، رایزنی‌های‌ محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری با برخی مسئولان کشور از جمله رؤسای سه قوه و فقهای شورای نگهبان برای تجدیدنظر در صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب، به طور عام در حال انجام است:

«ولی اینکه بگوییم این رایزنی‌ها به شکل مصداقی است و به طور مثال صلاحیت این تعداد از نامزدهای اصلاح‌طلب به واسطه رایزنی‌های آقای عارف به تایید شورای نگهبان رسیده است، خیر این طور نیست.»

علی صوفی تأکید کرد رایزنی‌ها محدود به روزهای اخیر نمی‌شود و به گفته او محمدرضا عارف به شکل مداوم در حال رایزنی با اعضای شورای نگهبان و دیگر مسئولان ذی‌ربط بوده تا بتواند به این واسطه زمینه اصلاح فرآیند بررسی صلاحیت‌ها را فراهم آورد.

اصلاح‌طلبان در جریان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ارتباط و همکاری نزدیکی با حزب اعتدال و توسعه، حزب حسن روحانی، رئیس‌جمهوری داشتند. اصلاح‌طلبان نه تنها از اعتدال‌گراها حمایت کردند، بلکه در جریان دهمین دوره انتخابات مجلس، اصلاح‌طلبان با تشکیل فراکسیون امید سعی در کسب اکثریب مجلس را داشتند، اما جناج اعتدال‌گرا با ارائه فراکسیون «اعتدالیون» که بعد از اعتراض اصلاح‌طلبان به فراکسیون «مستقلین» تغییر نام داد، باعث ریزش اعضا در فراکسیون امید شدند.

اکنون در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس، علی صوفی احتمال هرگونه ائتلاف با دیگر جریان‌های سیاسی را رد کرد و اعلام کرد شورای سیاست‌گذاری از کاندیداهای غیراصلاح طلب حمایت نخواهد کرد:

«راهبرد مورد وفاق اعضای شورای سیاست‌گذاری که تمامی احزاب اصلاح‌طلب نیز عضو آن هستند این است که در حوزه‌هایی که اصلاح‌طلبان دارای نامزد هستند بالطبع لیست انتخاباتی نیز ارائه شود، ولی در حوزه‌هایی که اصلاح‌طلبان کاندیدایی نداشته‌ باشند، لیستی نیز از سوی شورای سیاست‌گذاری ارائه نمی‌شود و اصلاح‌طلبان از هیچ‌ کاندیدایی که شاخص‌های مدنظر شورای سیاست‌گذاری را نداشته باشد حمایت نخواهد کرد.»

اصلاح‌طلبان در ماه‌های گذشته با ارائه طرحی به نام «سرا» (سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان) در تلاش بودند تا روش نوینی برای انتخابات کاندیدای مناسب از طریق رأی‌گیری اعضای و بدنه جریان اصلاحات برای کسب حداکثر کرسی در مجلس و به گفته بعضی از آنها، برای «دموکراتیزه کردن» فرآیند درون‌حزبی را پیش ببرند. اما با توجه رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان از سوی شورای نگهبان، سرا از دستور کار شورای سیاست‌گذاری خارج شد.

به گفته علی صوفی، هنگامی که اصلاح‌طلبان به طور کلی کاندیدایی نداشته باشند، خود به خود موضوع گزینش کاندیداها نیز منتفی است. او همچنین تأکید کرد در شرایطی که امکان بستن لیست دشوار شده، صحبت درباره سرلیست انتخاب کردن نیز «محلی از اعراب» ندارد.

در حالی که اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند به روند رد صلاحیت‌ها اعتراض کنند و آن را پیگیری نمایند، آخرین آمار حاکی از آن است که تنها حدود ۷ درصد از کل نامزدهای احزاب اصلاح‌طلب توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند. عماد بهاور، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ضمن اعلام این خبر تأکید کرد تمام نامزدهای ۱۵ حزب اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند.

از مجموع ۷۶۲ نامزد ثبت نام کرده اصلاح طلب برای انتخابات مجلس، تنها صلاحیت ۴۴ نماینده تأیید شده است.

آخرین آمار رد و تأیید صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب، برگرفته از وب‌سایت دیده‌بان ایران، نزدیک به اصلاح‌طلبان ــ برای بزرگ‌ترشدن تصویر روی آن کلیک کنید

در حالی که جناح اصلاح‌طلبان با رد صلاحیت‌های گسترده در سردرگمی به سر می‌برند، کاندیداهای نهایی اصول‌گرایان در ۱۵۰ حوزه انتخابیه مشخص شد و ۱۶۵ نفر از نمایندگان این جناح، بدون رقیب آماده حضور در مجلس هستند.

نورالدین قدیمی، معاون استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا گفت:

«تا این لحظه اسامی نامزدهای ۱۵۰ حوزه با حدود ۱۶۵ نماینده مشخص شده است و نتایج نظرسنجی‌ها به خود مراکز استان‌ها ارسال خواهد شد و در کمیته استان‌ها و با حظور کاندیدا پاکت‌های حاوی نتایج نظرسنجی‌ها باز و قرائت خواهد شد.»

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

  • زمان‌بندی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ــ ۱۳۹۸
برای بزرگ شدن اینفوگرافیک بر روی آن کلیک کنید

در همین زمینه: