بر اساس یک گزارش جدید سازمان ملل متحد، سلاح‌هایی که از سال ۲۰۱۹ در اختیار حوثی‌های یمن است، از نظر فنی به سلاح‌هایی شباهت دارند که در ایران تولید می‌شوند. قبل از این هم سازمان ملل ایران را به کمک‌های غیرقانونی به حوثی‌ها متهم کرده بود.

تصویری از بندر حدیده، از مهم‌ترین بنادر یمن که محل درگیری طولانی میان نیروهای دولتی و شورشیان حوثی بوده است

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناسان سازمان ملل متحد که مسئولیت نظارت بر تحریم تسلیحاتی یمن را به عهده دارند، نگفته‌اند که آیا این سلاح‌ها را دولت ایران مستقیما در اختیار حوثی‌ها قرار داده یا نه. تاکنون دولت ایران همواره کمک تسلیحاتی به حوثی‌ها را رد کرده است.

گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد نشان می‌دهد نیروهای حوثی نوع جدیدی از پهپاد دلتا و موشک کروز سطح به سطح را در اختیار دارند که این امر ناقض تحریم تسلیحاتی یمن است.

بنا بر این گزارش، ادعای حوثی‌ها مبنی بر انجام حمله به تأسیسات مهم نفتی سعودی در ماه سپتامبر بعید است که درست باشد. ایران اما دخالت در این حملات را رد کرده بود. آمریکا و برخی کشورهای اروپایی ایران را به عنوان مظنون اصلی انجام آنها معرفی کردند.

کارشناسان سازمان ملل متحد سال گذشته هم در گزارشی به شورای امنیت این سازمان اعلام کردند ایران قطعنامه تحریم تسلیحاتی یمن را زیر پا گذاشته است.

در گزارش آنتونیو گوترش آمده بود بقایای موشک‌هایی که حوثی‌ها از تابستان سال ۲۰۱۷ به عربستان سعودی شلیک کرده بودند، نشان می‌دهند که قطعات آن‌ها در ایران ساخته شده و طراحی آن‌ها به «یکی از موشک‌های معروف» ایران شبیه است.

جنگ داخلی یمن که دست‌کم ۷ هزار کشته بر جا گذاشته و باعث بروز بحران انسانی شده است، عرصه جنگ نیابتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی است.

ریاض حامی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن است و تهران از حوثی‌ها حمایت می‌کند.


  • در همین زمینه