در چند روز اخیر بیش از ۲۰ متهم با جرایم مختلف در زندان‌های ایران برای اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند که بسیاری از آنها در زندان رجایی‌شهر کرج محبوسند.

عکس از آرشیو

سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه اول فوریه/ ۱۲ بهمن، با اعلام خبر احتمال رخداد اعدام‌های گروهی و کم‌سابقه در زندان‌های ایران در ساعات آینده، خواستار توجه افکار عمومی و جامعه بین‌الملل به اعدام جمعی قریب‌الوقوع شد.

به گزارش همین منبع تعداد افراد اعدامی که به سلول انفرادی منتقل شده‌اند بیش از ۲۰ نفر برآورد شده که اعضای این سازمان تنها موفق به احراز هویت هفت نفر از آنان شده‌اند:

«این زندانیان که عمدتا با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده‌اند، قرار است بامداد روز یک‌شنبه [دوم فوریه] ۱۳ بهمن ماه به دار آویخته شوند.»

سازمان حقوق بشر ایران در ادامه اعلام کرده که روز ششم بهمن نیز پنج زندانی از جمله دو زن و دو تبعه افغانستان در زندان رجایی‌شهر اعدام شده‌اند.

بنا بر گزارش سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر، جمهوری اسلامی ایران همچنان یکی از بالاترین آمار صدور و اجرای حکم اعدام را در میان کشورهای جهان داراست و در کنار کشورهایی همچون چین، عربستان سعودی و پاکستان قرار دارد.

اعدام‌ها در ایران در حالی‌ست که اکنون ۱۷۰ کشور در سراسر جهان یا مجازات اعدام را به کلی از قوانین جزایی خود خارج کرده‌اند یا اجرایش را متوقف کرده‌اند.

از سوی دیگر از آنجا که مسئولان قضایی و نهادهای امنیتی ایران آمار اعدام‌ها را فاش نمی‌کنند، تعداد واقعی اعدام‌ها در ایران همچنان نامعلوم باقی مانده است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران اوایل آبان ماه امسال در گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۱۷۳ تن از جمله دو نوجوان ۱۷ ساله از سوی نهادهای قضایی ایران اعدام شده‌اند.

رحمان در این گزارش خواستار مخالفت جدی سازمان ملل متحد با اعدام نوجوانان در ایران و پایان دادن به این رویه شده بود.

قوه قضاییه ایران اما می‌گوید مجازات اعدام را مطابق با شریعت اسلامی اجرا می‌کند. با وجود پذیرش کنوانسیون حقوق کودک از سوی ایران و منع شدن قوه قضاییه جمهوری اسلامی از اعدام افراد زیر سن قانونی، قضات دادگاه‌های ایران حکم اعدام نوجوانان را بر اساس قانون مجازات اسلامی صادر و اجرا می‌کنند؛ گرچه ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی برای صدور حکم قصاص در مورد نوجوانان و افراد زیر ۱۸ سال، به قضات دادگاه در زمینه صدور حکم اعدام اختیارات ویژه‌ای داده است.

بر اساس گزارشی که دولت آلمان در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ در خصوص آمار اعدام‌ها در ایران منتشر کرد، در طول یک سال بیش از ۲۲۳ نفر از شهروندان ایرانی با جرایم مختلف به دار آویخته شده‌اند.

پس از وقوع اعتراضات سراسری در ایران در آبان ماه امسال، هزاران شهروند از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و زندانی شده‌اند. با توجه به سابقه حذف مخالفان سیاسی و اعدام‌های دسته جمعی از سوی قوه قضاییه ایران، نگرانی‌ها درباره صدور حکم اعدام برای معترضان زندانی افزایش یافته است.

کارشناسان سازمان ملل متحد روز ۳۰ آذر ماه با صدور بیانیه‌ای در سایت رسمی سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی درباره سرنوشت کسانی که در اعتراضات ایران خودسرانه بازداشت شده‌اند، از مقامات ایران خواستند تا معترضان بازداشت شده را آزاد کنند.

پیشتر و در روز ۱۷ آذر ماه نیز میشل باشله، کمیسر عالی سازمان ملل متحد ضمن انتقاد از عدم شفافیت مقامات ایران درباره وضعیت بازداشت‌شدگان، از احتمال اعدام بازداشت‌شدگان در ایران ابراز نگرانی کرده بود.


  • در همین زمینه