در پی انتشار فایل صوتی مکالمه خلبانِ یک پرواز داخلی هواپیمایی آسمان با برج مراقبت در فرودگاه خمینی هنگام اصابت موشک سامانه پدافند هوایی سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌گوید این فایل نشان می‌دهد که سازمان هواپیمایی به‌صراحت از دلایل این رویداد خبر داشته است.

در انهدام هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی اوکراین توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران ۱۷۶ مسافر و خدمه پرواز جان خود را از دست دادند.
در انهدام هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی اوکراین توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران ۱۷۶ مسافر و خدمه پرواز جان خود را از دست دادند.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، سه‌شنبه ۱۵ بهمن در این‌باره گفت: «پخش صدای ضبط شده خلبان هواپیمای آسمان در مسیر شیراز به تهران که از برج مراقبت گرفته شده، صراحتاً نشان می‌دهد سازمان هواپیمایی از دلایل وقوع حادثه خبر داشته و ابهامی در این موضوع وجود ندارد. تا قبل از این تصور می‌شد که سازمان هواپیمایی، کارشناسان و کمیته بررسی سانحه به‌صورت شتاب‌زده و غیرحرفه‌ای اظهارنظر کردند، اما آن‌چه دیروز منتشر شد نشان می‌دهد آن‌ها آگاهانه و خلاف واقع سخن گفتند و علاوه بر اعتماد عمومی به اعتبار کشور به‌عنوان یکی از اعضای ایکائو صدمه زدند.»

پارسایی خواهان ورود دادستانی و شورای عالی امنیت ملی به «تناقض‌گویی‌ها درباره سقوط هواپیمای اوکراینی» شد.

در فایل صوتی که شبکه خبری یونیان در اوکراین آن را منتشر کرد، خلبان هواپیمایی آسمان که شاهد اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی است، به برج مراقبت می‌گوید که نور شلیک موشک و همچنین انفجار پس از آن را می‌بیند. برج مراقبت اما می‌گوید از موضوع بی‌اطلاع است و تلاش می‌کند با هواپیمای اوکراینی تماس بگیرد، اما موفق نمی‌شود. این فایل صوتی ثابت می‌کند که مقامات ایرانی از همان نخستین لحظات اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی از ماجرا آگاه بودند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس سپس این پرسش را مطرح کرد: «چطور رئیس سازمان هواپیمایی این موضوع را می‌دانسته ولی وزیر راه و شهرسازی و خود دولت از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند تنها چند ساعت قبل از اطلاعیه ستاد کل از این موضوع اطلاع پیدا کردند. این ابهامی است که دولت باید رسماً درباره‌ آن به افکار عمومی پاسخ دهد و بگوید چطور سازمان هواپیمایی که بخشی از دولت است از این موضوع اطلاع داشته و رئیس‌جمهوری و دولت از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.»

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران، در همان ابتدا قاطعانه احتمال سرنگونی هواپیما با اصابت موشک را رد کرده و «نقص فنی» را دلیل آن دانسته بود. او این حرف‌ها را «شایعات رسانه‌های خارجی» دانسته و گفته بود: «اگر چنین اتفاقاتی که در فضای مجازی و برخی سایت‌های خارجی عنوان می‌شود رخ داده بود، هواپیما باید در آسمان منفجر می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد چرا که نقص فنی هواپیما موجب شد هواپیما دچار آتش‌سوزی شود و پس از قطع سیستم‌های مخابراتی و کنترلی سقوط کند. شاهدان عینی نیز این موضوع را دیده و تأیید می‌کنند.»

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم گفته بود: «طرح احتمال برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی هیچ منطقی ندارد» و «هیچ‌گونه تهدیدی در منطقه انجام شده پرواز وجود نداشته است».

حسن رضایی‌فر، مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری دوشنبه ۱۴ بهمن در واکنش به انتشار فایل صوتی خلبان هواپیمایی آسمان در اوکراین گفت: «این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است. این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آن‌ها ارائه ندهیم.»

بهرام پارسایی به واکنش رضایی‌فر به انتشار این فایل اشاره کرد و گفت: «آن‌ها گفته‌اند این فایل محرمانه بوده و به‌خاطر انتشار آن دیگر با اوکراین همکاری نمی‌کنیم، اول باید بررسی شود که آیا طبق قوانین ایکائو این مکالمات که به صورت زنده پخش، ضبط و آرشیو می‌شود محرمانه است و آیا محرمانه بودن آن به آن‌ها اعلام شده بود یا نه و دیگر این‌که قطع همکاری با اوکراین در اختیار رئیس کمیته بررسی سانحه نیست و او مطلقاً حق اظهارنظر از طرف دولت و دستگاه دیپلماسی را ندارد.»

ایکائو همان «سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی» است که به سازمان ملل متحد وابسته است. ایران نیز عضو ایکائو است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌گوید: «قوانین ایکائو بخشی از قوانین ماست و ما نمی‌توانیم بگوییم در این زمینه خلاف قانون عمل می‌کنیم. این هم به گزارش‌های غیرکارشناسی، غیرحرفه‌ای و خلاف واقع قبلی اضافه می‌شود.»

چهارشنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه، چند ساعت پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در خونخواهی قاسم سلیمانی، در اثر اصابت موشک سامانه پدافند هوایی سپاه، هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی اوکراین در نزدیکی تهران منهدم شد. ۱۷۶ مسافر و خدمه پرواز از جمله ۵۷ نفر از اتباع کانادا در این فاجعه جان خود را از دست دادند. یشتر مسافران پرواز ۷۵۲ ایرانیان دو تابعیتی مقیم خارج از کشور بودند که برای دیدار با خانواده‌شان به ایران سفر کرده بودند. برخی از مسافران این پرواز دانش‌آموختگانی بودند که در ۱۹ دانشگاه کانادا کار و تحصیل می‌کردند. سپاه پاسداران و مقامات جمهوری اسلامی سه روز اصابت موشک به این هواپیما را انکار کردند.

بیشتر بخوانید: