وزیر امور خارجه عربستان در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال دیدار ولیعهد محمد بن‌سلمان و نخست وزیر اسرائیل، وجود چنین برنامه‌ای را تکذیب کرد. پیش‌از این رسانه‌ها درباره عادی‌سازی روابط کشورهای خلیج فارس و اسرائیل گمانه‌زنی‌هایی کرده بودند.

Saudi Arabia's Crown Prince Mohammad Bin Salman waits for a meeting with US Secretary of Defense James Mattis at the Pentagon March 22, 2018 in Washington, DC. (Photo by Brendan Smialowski / AFP)
شاهزاده بن سلمان، ولیعهد عربستان/ عکس از Brendan Smialowski / AFP

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نه تنها برنامه دیدار رهبران سعودی و اسرائیلی را تکذیب کرد، بلکه همچنین گفت: «سیاست عربستان سعودی از آغاز تنش‌ها بسیار شفاف بوده است. هیچ رابطه‌ای بین عربستان سعودی و اسرائیل وجود ندارد و پادشاهی سعودی محکم پشت فلسطین ایستاده است.»

در سالهای اخیر منافع این دو کشور که ایران را تهدید اصلی خود می‌دانند به یکدیگر نزدیک شده است، اما عربستان سعودی تاکید کرده که هر رابطه‌ای با اسرائیل به شرط عقب‌نشینی از سرزمین‌های فلسطینی خواهد بود که در جنگ ۱۹۶۷ اشغال شد. فلسطینیان نیز این سرزمین‌ها را بخشی از دولت آینده خود قلمداد می‌کنند.

ماه گذشته دونالد ترامپ از طرح پیشنهادی خود برای صلح خاورمیانه تحت عنوان «معامله قرن» رونمایی کرد. در جلسه رونمایی از این طرح بنیامین نتانیاهو و سفیران امارات متحده عربی، بحرین و عمان نیز حضور داشتند.

«معامله قرنِ» ترامپ با ابتکار سال ۲۰۰۲ از سوی عربستان سعودی برای صلح خاورمیانه تفاوت‌های اساسی دارد. رهبران فلسطینی نیز آن را به خاطر جانبداری گسترده از منافع اسرائیل و عدم اعطای یک دولت «کاملاً مستقل» رد کردند.

اما همزمان برخی رهبران عرب خلیج فارس از تلاش‌های ایالات متحده برای صلح تقدیر کردند؛ ظاهراً این کشورها نزدیک شدن به واشنگتن را در وضعیتی که تهران حامی مقامات فلسطینی است، در اولویت قرار داده اند.

نخست وزیر اسرائیل در سال ۲۰۱۷ گفت که کشورش روابط پنهانی با ریاض دارد و رادیوی اسرائیل گزارش داد که محمد بن سلمان با مقامات اسرائیلی دیدار کرده است. مقامات سعودی به طور رسمی این اظهارات را تکذیب کردند.

شاهزاده فیصل گفته است که عربستان سعودی همیشه مایل بوده روابط خود با اسرائیل را عادی‌سازی کند، به شرطی که یک «توافق عادلانه و برابر» بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها حاصل شود.


در همین زمینه: