جمعه دوم اسفند یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و بعد از گذشت یک روز، شمارش آرای صندوق‌های رأی‌گیری همچنان ادامه دارد. در حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد از استان کردستان، برای اولین یک کاندیدای زن به عنوان نماینده مجلس انتخاب شد.

شیوا قاسمی‌پور، نماینده منتخب حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده درباره نتایج انتخابات مجلس یازدهم، شیوا قاسمی‌پور با کسب هشت هزار و ۵۲۸ رأی از مجموع ۳۷ هزار و ۷۵۱ رأی صحیح، در بین ۱۲ کاندیدای دیگر که همگی مرد بودند، به عنوان نماینده حوزه انتخابیه شهرستان‌های مریوان و سروآباد به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد.

این اولین بار است که یک زن از کردستان به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شود. از حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد ۱۲ نماینده شرکت کرده بودند و شیوا قاسمی‌پور تنها با اختلاف ۳۳ رأی از عثمان باقدم پیشی گرفت و به مجلس راه یافت.

شیوا قاسمی‌پور متولد سال ۱۳۵۹ و دارای مدرک دکترای مدیریت و کارمند آموزش و پرورش شهر مریوان است. او پیش‌تر در انتخابات دهمین دوره مجلس نیز کاندیدا شده بود که در بین کاندیداهای آن دوره چهارم شد.

شیوا قاسمی‌پور، شنبه سوم اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برنامه و هدف اصلی خود را از کاندیدا شدن، خدمت به مردم عنوان کرد:

«توسعه و پیشرفت شهرستان‌های مریوان و سروآباد و بهبود وضعیت اقتصادی مردم این دو شهرستان از مهم‌ترین برنامه‌هایم به عنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی است.»

در مجموع ۹۴ کاندیدای تأیید صلاحیت شده در استان کردستان برای کسب شش کرسی مجلس شورای اسلامی در پنج حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس به رقابت پرداختند.

طبق اعلام ستاد انتخابات استان کردستان، در این استان کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که ۵۸ هزار و ۲۴۰ نفر از این تعداد را رأی اولی‌ها تشکیل داده بودند.

در استان کردستان در حال حاضر یک هزار و ۴۳۹ مورد از پست‌های مدیریتی توسط زنان اداره می‌شود که شامل ۶۶ مدیر میانی، ۲۲۱ مدیر پایه و یک هزار و ۱۵۲ مدیر عملیاتی می‌شود.

در حال حاضر از مجموع ۲۹۰ کرسی مجلس، تنها ۱۷ کرسی در دست زنان است. تا قبل از مجلس دهم، سهم زنان از کرسی‌های مجلس تنها سه درصد بود و با شروع مجلس دهم و راه‌یابی ۱۷ نماینده زن (۵.۸۶ درصد)، برای اولین بار از زمان انقلاب اسلامی، مجلس شاهد این تعداد از نمایندگان زن بود. نمایندگانی که ۱۱ نفر آنها اصلاح‌طلب بودند.

برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به جز پروانه سلحشوری و فاطمه حسینی که به عنوان کاندیدا ثبت‌نام نکردند، ۱۵ نماینده زنی که در حال حاضر در مجلس حضور دارند، مجددا کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم شدند که صلاحیت شش تن از آنها تأیید نشد.

  • زنان در مجلس شورای اسلامی دهم

برای بزرگ شدن اینفوگرافیک بر روی آن کلیک کنید

در همین زمینه: