سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به خاطر “استقامت و فداکاری دلیرانه” در زمينه تأمین حقوق بشر، برنده جایزه جهانی نوبل آلترناتیو یا “زندگی بهتر” شد.

بنیاد نوبل آلترناتیو که در شهر استهکلم مستقر است امروز پنج‌شنبه ششم مهرماه نام‌های برندگان این جایزه را اعلام کرد.

برندگان اين جايزه، افزون بر سيما سمر، خيرالدين کاراجا شهروند ترک مدافع محيط زيست، جين شارپ آمریکایی به خاطر تحقيقاتش در مورد جنبش‌های مسالمت‌آميز در ايران، برمه و مصر، و همچنين یک بنیاد بریتانیایی به نام کمپين عليه تجارت اسلحه (CAAT) می‌باشند.

برای این جایزه ۱۲۲ فرد و نهاد از کشورهای مختلف جهان نامزد شده بودند. قرار است این جایزه که ارزش آن ۱۵۰ هزار یورو است سه ماه دیگر در پارلمان سوئد به برندگان آن اهدا شود.

سيما سمر تاکنون چندین جایزه بین‌المللی در زمینه دفاع از حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان به‌دست آورده است و دو بار نامزد جایزه نوبل نیز شده است

جایزه نوبل آلترناتیو همه ساله برای فعالان و کنشگرانی که در سراسر جهان در زمینه حقوق بشر، بهداشت، حفظ محیط زیست، آموزش و صلح فعالیت منحصر به‌فرد داشته‌اند، اهدا می‌شود.

نوبل آلترناتیو ارتباطی با جایزه نوبل ندارد. این جایزه ۳۲ سال پيش از این توسط یاکوب فون اکسکول، نظریه‌پرداز و عضو سابق پارلمان اروپا با فروش تمبر‌هایش به ارزش یک میلیون دلار بنیان‌گذاری شد.

سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان متولد سال ۱۳۳۶ خورشیدی منطقه جاغوری ولایت غزنی است. او در سال ۱۳۶۱ از دانشکده پزشکی کابل فارغ‌التحصيل شد.

وی نخستین زن در افغانستان است که به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و وزیر امور زنان این کشور برگزیده شده است. این پست در سال ۱۳۸۰ در نشست بین‌المللی بن آلمان در اولین دولت پس از فروپاشی رژیم طالبان به او اختصاص یافت.

دکتر سمر پس از آن مدتی به‌عنوان رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان انتخاب گردید و تاکنون در این سمت کار می‌کند.

این بانو تاکنون چندین جایزه بین‌المللی در زمینه دفاع از حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان به‌دست آورده است و دو بار نامزد جایزه نوبل نیز شده است.