تنش در ادلب همچنان ادامه دارد. رسانه‌های ترکیه از بازپس گیری دو روستا توسط شورشیان تحت حمایت آنکارا از ارتش بشار اسد خبر می‌دهند. مرکز «مستشاری نظامی ایران» هم می‌گوید: پایگاه‌ها نظامی‌اش هدف حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه قرار گرفته است اما قصد ندارد با ارتش این کشور درگیر شود.

نظامیان ترکیه در ادلب سوریه (Photo by Bakr ALKASEM / AFP)

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، حملات هوایی ارتش ترکیه در شامگاه شنبه ۲۹ فوریه/ ۱۰ اسفند که تا بامداد یکشنبه ۱ مارس/ ۱۱ اسفند ادامه داشت، سبب کشته شدن دستکم ۲۶ نظامی ارتش سوریه شد.

عمید فاتح حسون، فرمانده نظامی «ارتش آزاد سوریه» که تحت حمایت ترکیه با بشار اسد می‌جنگد هم به خبرگزاری آلمان گفت: با حمایت‌ ارتش ترکیه توانسته‌اند توانستند کنترل روستاهای «الدقماق قلیدین»، «الزقوم»، تل القناطر»، «جبل الزاویه» و چند روستایی دیگر را به دست بگیرند.

او کنترل و بازپس گیری این روستاها و مناطق از ارتش بشار اسد را «بدون حمایت ترکیه» ناممکن دانست.

به گفته فاتح حسون نیروهای ارتش آزاد خود را برای عملیات «آزادسازی کفر نبیل» که در حال حاضر در کنترل ارتش سوریه و حامیانش است، آماده می‌کنند.

او گفت که در جریان این حملات ۲۵ نظامی ارتش سوریه از جمله سه نظامی بلندپایه کشته شدند.

آناتولی، خبرگزاری دولتی ترکیه هم به نقل از طرفداران بشار اسد در شبکه‌های اجتماعی از  کشته شدن سه تن از نظامیان بلندپایه ارتش سوریه در جریان حملات ارتش ترکیه خبر داد.

در همین رابطه بامداد یکشنبه ۱۱ اسفند «مرکز مستشاری ایران، مستقر در شمال سوریه»، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد:  ارتش ترکیه همچنان به بمباران مواضع این مرکز ادامه می‌دهد. این مرکز از آنکارا خواست که «عاقلانه رفتار کند».

در این اطلاعیه همچنین اعلام شده که نیروهای نظامی ایران و حزب‌الله لبنان «قصد مقابله با ارتش ترکیه را ندارند و فرماندهان برای حل بحران بین سوریه و ترکیه از طریق دیپلماتیک پافشاری می‌کنند».

به گزارش منابع خبری حداقل ۱۰ تن از نیروهای حزب‌الله لبنان و ایران در جریان حملات ارتش ترکیه در ادلب کشته شدند.

در اطلاعیه مرکز مستشاری نظامی ایران هم کشته شدن «چندین نفر از رزمنده‌ها» خود را تایید شده است و همزمان از سربازان ترکیه خواسته شده که «به مقامات خود برای جلوگیری از کشته شدن سربازان ترک و پایبندی به توافق‌ها فشار آورید».

درگیری نظامی میان ارتش سوریه و حامیانش و ارتش ترکیه،پنجشنبه ۲۷ فوریه/ ۹ اسفند پس از آنکه ۳۳ تن از نظامیان ترکیه در ادلب کشته شدند، افزایش یافت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از ناتو خواست تا با اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز ادلب از مداخله نظامی‌اش در سوریه حمایت کند. ناتو اما تنها به حمایت لفظی بسنده کرد.

رئیس جمهوری ترکیه شامگاه دیروز با روسای جمهوری آمریکا و فرانسه هم تلفنی گفت‌وگو کرد. ایران نیز گفته است که حسن روحانی با اردوغان و پوتین در این باره گفت‌وگو و برای برگزاری یک نشست فوری اعلام آمادگی کرده است.


در همین زمینه: