در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشارکت تنها در ۱۰ استان بالای ۵۰ درصد اعلام شد. در تهران از هر چهار واجد شرایط رای دادن، فقط یک نفر رای داده است.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی -عکس: مونا هوبه‌فکر- ایسنا

وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۱۱ اسفند در گزارشی، میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی که ۲ اسفند برگزار شد را به تفکیک استان اعلام کرد.

براساس این گزارش استان تهران کمترین میزان مشارکت در انتخابات (۲۶,۲۴ درصد) را دارد که نشان می‌دهد از حدود هر ۴ نفر واجد شرایط رای دادن فقط یک نفر در انتخابات شرکت کرده است. در استان البرز نیز کمتر از یک سوم واجدین شرایط رای دادن (۲۸,۶۱ درصد) به پای صندوق‌های رای رفتند.

میزان مشارکت در استان کردستان هم کمتر از یک سوم جمعیت دارای حق (۳۲,۶۵ درصد) رای اعلام شده است.

استان اصفهان به عنوان یکی از پایگاه‌های سنتی محافظه‌کاران سنتی و اصول‌گرایان هم شاهد کاهش مشارکت در انتخابات بوده است و تنها ۳۶,۳۸ درصد در انتخابات مشارکت داشته‌اند. میزان مشارکت در استان مرکزی هم ۳۹,۷۱ درصد گزارش شده است.

براساس این گزارش، استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۰,۶۶ درصد بالاترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس را داشته است.  علاوه بر این استان، خراسان جنوبی (۶۶,۱۲)، ایلام (۶۰,۸۹) و سیستان و بلوچستان (۶۰,۶۸) سه استان دیگری هستند که میزان مشارکت در آن بیشتر از ۶۰ درصد گزارش شده است.

خراسان شمالی (۵۷,۲۱)، گلستان (۵۷,۱۵)، هرمزگان (۵۲,۵۱)، چهارمحال و بختیاری (۵۲,۳۳)، کرمان (۵۰,۵۶) و اردبیل (۵۰,۲۹) درصد هم شش استانی هستند که کمتر از ۶۰ درصد و بیشتر از ۵۰ درصد مشارکت در انتخابات داشتند.

در ۱۶ استان دیگر هم میزان مشارکت کمتر از ۵۰ درصد و بیشتر از ۴۰ درصد گزارش شده است.  در میان این ۱۶ استان، در قم به عنوان یک استان مذهبی و پایگاه محافظه‌کاران تندرو تنها ۴۲,۱۹ درصد رای داده‌اند.

پیشتر وزارت کشور میزان مشارکت کل در انتخابات مجلس شورای اسلامی را ۴۲,۵۷ درصد اعلام کرده بود که کمترین میزان مشارکت در انتخابات ۴۱ ساله استقرار جمهوری اسلامی است.

مقام‌های حکومتی ایران میزان مشارکت در انتخابات را «قابل قبول» خوانده و کاهش مشارکت را به «فضا سازی دشمن» و «شیوع کرونا» ربط داده‌اند.


در همین زمینه: