ناتوانی احزاب لیکود و «آبی و سفید» در تشکیل دولت ائتلافی، اسرائیل را در آستانه سومین انتخابات پارلمانی در یک‌سال گذشته قرار داده است. مقامات اسرائیلی می‌گویند اگر این انتخابات هم نتواند اسرائیل را از بن‌بست سیاسی خارج کند، انتخابات چهارمی را برگزار خواهند کرد.

سومین انتخابات پارلمانی (کنست) اسرائیل در یک‌سال گذشته – نتانیاهو و گانتز در نظرسنجی‌ها شانه‌ به شانه یکدیگر پیش می‌روند. (Photo by MENAHEM KAHANA / AFP)

اسرائیل دوشنبه ۲ مارس/۱۲ اسفند برای سومین بار پیاپی انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار می‌کند. تشکیل پرونده قضایی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و اعلام طرح معامله قرن از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بر انتخابات روز دوشنبه تاثیر خواهد گذاشت. طرحی که به اسرائیل اجازه می‌دهد اراضی اشغالی شهرک‌های یهودی‌نشین را به «خاک خود» اضافه کند.

 نتانیاهو، هفته گذشته نیز اعلام کرد دولت اسرائیل با احداث ۳۵۰۰ خانه در کرانه باختری طرح شهرک‌سازی برای اسکان یهودیان در مناطق فلسطینی را ادامه می‌دهد.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که نتانیاهو، رهبر حزب محافظه‌کار دست‌راستی لیکود و رقیب اصلی او، بنی گانتس، رهبر حزب «میانه‌رو» آبی و سفید شانه‌ به شانه یکدیگر پیش می‌روند. هر دو حزب مواضع مشترکی را در قبال ایران و نیروهای مسلح مخالف اسرائیل دارند.

اولین انتخابات زودهنگام یکسال گذشته سه‌شنبه ۹ آوریل/۲۰ فروردین برگزار شد. در اواخر سال ۲۰۱۸، پس از کناره‌گیری آویگدور لیبرمن از دولت و به ‌دنبال آن تضعیف دولت بنیامین نتانیاهو، اسرائیل به اجبار انتخابات پارلمانی زودهنگام برگزار کرد. انتخاباتی که نتوانست قدرت را به دولت نتانیاهو بازگرداند.

حزب لیکود که در دهه‌های اخیر بر نظام سیاسی اسرائیل حکومت کرده است، به‌رغم تصاحب کرسی‌های زیادی از پارلمان اسرائیل، موسوم به کنست، قادر به کسب اکثریت پارلمان نشد. در ادامه نتانیاهو نیز که همزمان با اتهامات فساد مالی روبه‌رو بود موفق نشد با دیگر احزاب اسرائیل ائتلاف کند و انتخابات دیگری را در ۱۷ سپتامبر اعلام کرد.

این انتخابات اما به کسب کرسی‌های بیشتر توسط حزب آبی و سفید منجر شد. در ادامه نتانیاهو و گانتز هیچکدام موفق به کسب حمایت کافی و تشکیل دولت نشدند و ائتلاف گانتز و نتانیاهو هم به‌دلیل خودداری لیبرمن، رهبر حزب راست افراطی «اسرائیل خانه ما» از پیوستن به این ائتلاف نتوانست گره از وضعیت بغرنج سیاسی اسرائیل بگشاید. مسئله‌ای که به برگزاری انتخابات روز دوشنبه ۲ مارس/۱۲ اسفند منجر شده است.

نتانیاهو همانند قبل باید ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به‌دست بیاورد اما او این‌بار با تبعات تشکیل پرونده فساد روبه‌رو است. حتی در صورت پیروزی، روند جلسات محاکمه او که دو هفته پس از انتخابات کنست برگزار خواهند شد، ممکن است به این منجر شود که رقبای او پیش از صدور حکم دادگاه، از او درخواست کناره‌گیری کنند.

اگر نتایج انتخابات روز دوشنبه نیز نتواند اسرائیل را از بن‌بست سیاسی کنونی خارج کند، ممکن است انتخابات چهارمی برگزار شود. احتمال دیگر این است که متحدان فعلی لیکود با گانتز ائتلاف کنند. او پیشتر اعلام کرده است حاضر به ائتلاف با نتانیاهوی درگیر با پرونده فساد نیست.

با این‌وجود حزب آبی و سفید به خاطر شکاف موجود میان مخالفان نتانیاهو و بی‌تمایلی نسبت به ائتلاف با احزاب عرب کنست، کار سختی را در پیش دارد.

در همین زمینه:

۵۰ تن از سیاستمداران سرشناس سابق در اروپا از «معامله قرن» ترامپ انتقاد کردند: آپارتاید است