بنا به اطلاعاتی که به دست «زمانه» رسیده است، مهرداد محمدنژاد، زندانی سیاسی محبوس در تیپ ۵ «ندامتگاه تهران بزرگ» (زندان فشافویه)، از شیوع ویروس کرونا در این زندان و عدم موافقت با درخواست مرخصی‌اش خبر می‌دهد.

مهرداد محمدنژاد، زندانی سیاسی محبوس در زندانی تهران بزرگ فشافویه

مهرداد محمدنژاد که از تاریخ پنج‌شنبه سوم بهمن بدون اعلام قبلی و دلیل موجه همراه با تعدادی از زندانیان جرائم مالی از زندان اوین به زندانی تهران بزرگ (فشافویه) منتقل شده بود، تاکنون چند بار درخواست مرخصی داده که هر بار با مخالفت دادیار مسئول پرونده مواجهه شده است.

آخرین بار شنبه ۱۰ اسفند خانواده مهرداد محمدنژاد به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران و خطر سرایت آن به زندان‌ها، برای چندمین بار از مراجع قضایی تقاضا مرخصی کردند، اما با آن موافقت نشد.

مهراد محمدنژاد ۱۱ اسفند در پیامی که از زندان تهران بزرگ منتشر کرد، علاوه بر اعتراض نسبت به مخالفت با درخواست مرخصی‌اش، از شیوع ویروس کرونا در این زندان و مثبت بودن تست کرونای یکی از هم‌بندی‌هایش خبر داد:

«متاسفانه با توجه به مثبت بودن تست کرونای یکی از هم‌بندی‌ها، اعلام می‌دارم که از همین روز شبَه دهم اسفندماه کرونا نیز ناقوس وحشت و مرگ را برای زندان تهران بزرگ به صدا درآورده است. و از آن رو اینجانب از امروز اعلام می‌کنم، تمام مسئولیت سلامتی یا مرگ اینجانب برعهده آن دادیاری‌ست که بدون هیچ دلیل منطقی و حقوقی و قضایی و با توجه به دستور صریح رییس قوه قضایه، با برخوردی سلیقه‌ای با تقاضای مرخصی‌ام مخالفت می‌کند. در حالی که تمامی شرایط مرخصی را دارا هستم. علیرغم تقاضا و التماس‌های مادرم، بی‌رحمانه با آن مخالفت می‌کند و اجازه خروج را از این دارالبوار به من نمی‌دهد.»

مهرداد محمدنژاد در بخشی از سخنان خود می‌گوید:

«کاش می‌توانستم توضیح بدهم چه چیزهایی را توسط زندان از دست داده‌ام. وقتی بوکسوری در رینگ مقابل یک حریفی قدرتمند قرار می‌گیرد و مشت‌های سنگین دریافت می‌کند، ابتدا دچار ترس می‌شود اما از یک لحظه به بعد، دیگر ترس‌اش می‌ریزد و دلش می‌خواهد هر چه بیشتر و سنگین‌تر مشت بخورد. در زندان هم درست همان رینگِ خونی درست لحظه‌ای‌ست که دیوارها و میله‌ها همچون همان مشت‌ها بی‌اثر می‌شوند و زندان و بیرون از زندان دیگر هیچ فرقی برای یک زندانی ندارد.»

مهرداد محمدنژاد ۲۳ ساله که به اتهام «توهین به مقامات و مأموران» و «اقدام به فعالیت علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» جمعاْ به سه سال زندان محکوم شده است، ۲۹ مهر ۱۳۹۷ با یورش ماموران اداره اطلاعات به منزل­شان در شهریار بازداشت و به زندان منتقل شد. او در حال حاضر بیش از نیمی از دوران محکومیت خود را سپری کرده است.



با درخواست مرخصی مهرداد محمدنژاد در حالی مخالفت می‌شود که در روزهای گذشته خانواده شمار دیگری از زندانیان سیاسی با انتشار دادخواست یا ارسال نامه به مقامات قضایی خواستار آزادی، اعطای مرخصی یا دادن عفو مشروط به زندانیان شده‌اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران، چهارشنیه ۷ اسفند با صدور بخشنامه‌ای دستور «مرخصی مشروط و محدود برای برخی زندانیان» را صادر کرد. همچنین با دستور علی اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌های ایران «تمامی فعالیت‌های اجتماع‌محور در زندان‌های کشور به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به حالت تعلیق» درآمد.

شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران در حالی‌ست که بنا بر اخبار منتشر شده از سوی زندانیان، بسیاری از زندان‌ها از دارا بودن حداقل‌های امکانات بهداشتی و رفاهی محرومند.

پس از بازداشت‌های گسترده در پی شکل‌گیری اعتراضات سراسری در آبان ‌ماه امسال و دستگیری هزاران شهروند معترض از سوی نهادهای امنیتی، مسئولان قضایی جمهوری اسلامی اوایل دی‌ ماه اعلام کردند این بازداشت‌های گسترده باعث شده است که در حال حاضر آمار زندانیان در سراسر کشور «بیش از دو برابر ظرفیت زندان‌ها» باشد.

با توجه به امکانات محدود برای نگهداری از زندانیان، روز دوشنبه ۵ اسفند ماه بیش از ۳۰۰ نفر از زندانیان محبوس در بندهای روان درمانی یک و دو زندان ارومیه در اعتراض به قطعی آب‌گرم در این زندان اقدام به اعتصاب غذای دسته جمعی کردند.


در همین زمینه: