اولی، یکی از سرشناس‌ترین پیشتازان هنر پرفورمنس ۷۶ سالگی بر اثر سرطان درگذشت.

اولی در حالیکه مجله‌ای با تصویر مارینا را در دست دارد، ۹ مارس ۲۰۱۰ ــ Andrew H. Walker / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

نام اصلی اولی «فرانک اووه لایزیپن» بود و زاده آلمان. او در دوران زندگی و کار مشترک با پارتنر سرشناس‌اش، مارینا آبراموویچ به شهرت رسید. اولی و مارینا در طی یک دهه همکاری و زندگی، ۱۴ کار مشترک تولید کردند.

مارینا آبراموویچ، هنرمند صرب با اجراهای جسورانه‌‌ای که بدن هنرمند را در معرض خطر قرار می‌داد، از آغازگران پرفورمنس معاصر بود.

آبراموویچ در آغاز کار در دهه ۶۰ در یوگوسلاوی ــ در کشوری که پیشروترین جنبش‌های هنری را به خود دید ــ پرفورمنس را در برابر تیاتر قرار می‌داد و می‌گفت تیاتر نمایش کاذب رابطه‌های انسانی است اما پرفورمنس یک رابطه واقعی را بین بازیگر و تماشاچی، صحنه و خارج صحنه می‌سازد.

آثار مشترک او و اولی نیز بدن هنرمند را در موقعیتی آسیب‌پذیر و «در معرض خارج» می‌نهاد.

آنها می‌خواستند از طریق هنرشان، «خود» فردی هنرمند را تخریب کنند و یک «موجودیت هنرمند» متکثر بسازند.

در زیر یکی از نخستین پرفورمنس های آنها را می‌بینید: «گسترش یافتن در مکان» (۱۹۷۷).

آخرین کار مشترک اولی و مارینا به مناسبت پایان رابطه‌شان اجرا شد: «عاشق‌ها». اولی و مارینا در عاشق‌ها ۱۸ آوریل ۱۹۸۸ از دو سوی مخالف دیوار چین پیاده‌روی به سوی یکدیگر را آغاز کردند و هر یک پس از حدود ۲۴۰۰ کیلومتر پیاده‌روی در میانه دیوار به هم رسیدند و بدون گفتن هیچ حرفی با یکدیگر وداع کردند.

اولی که در آمستردام هلند و لیوبلیانای اسلوونی مستقر بود، بالاخره در ۷۶ سالگی در پایتخت اسلوونی بر اثر سرطان غدد لنفاوی درگذشت.