تنش در مرز ترکیه و یونان بالا گرفته و گزارش‌هایی از شلیک گاز اشک‌آور از سوی ترکیه به سمت پلیس مرزی یونان منتشر شده است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۶ مارس/ ۱۶ اسفند از شدت یافتن تنش و درگیری میان مأموران مرزبانی ترکیه و یونان خبر داد

پس از بالا گرفتن جنگ در ادلب سوریه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تهدید خود را مبنی بر باز کردن مرزهای کشورش به منظور عبور پناهجویان به سمت اروپا، عملی کرد.

در مقابل پلیس مرزی یونان ضمن بستن گذرگاه‌های مرزی به روی پناهجویان، تمهیدات امنیتی خود را در مرز بیشتر کرد. حالا تنش‌های ایجاد شده در مرز میان ترکیه و یونان، پلیس و نیروهای نظامی دو کشور را تا مرحله رویایی و درگیری پیش برده است.

خبرگزاری رویترز جمعه ۶ مارس/ ۱۶ اسفند ماه، از شدت یافتن تنش و درگیری میان مأموران مرزبانی ترکیه و یونان خبر داد و نوشت که صبح امروز چند گاز اشک‌آور توسط پلیس ترکیه به سمت مأموران مرزی یونان شلیک شده است.

به گزارش رویترز، این شلیک‌ها به سمت نیروهای یونانی زمانی روی داده که آنها برای متفرق کردن پناهجویان در مرز خود از ماشین آب‌پاش استفاده کرده‌اند.

به نظر می‌رسد مأموران امنیتی ترکیه برای ایجاد تنش و هراس میان مأموران مرزی یونان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور به سمت آنها کرده‌اند.

مقامات ترکیه اما در واکنش به انتشار این خبر اعلام کرده‌اند که هر گونه شلیک گاز اشک‌آور توسط نیروهای ترکیه به سمت یونان، در پاسخ به شلیک‌های صورت گرفته از طرف پلیس مرزی یونان انجام شده است.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه پنج‌شنبه ۵ مارس/ ۱۵ اسفند پس از بازدید خود از مناطق مرزی میان دو کشور به خبرنگاران گفته بود:

«یونان در حال شلیک گاز اشک‌آور به سمت ایستگاه‌های پلیس مرزی ترکیه است و ما در حال پاسخ دادن به این شلیک‌ها هستیم.»

رویترز اما در ادامه گزارش خود نوشته است که این شلیک‌ها احتمالا از سوی چند پهپاد و کوادکوپتر پلیس ترکیه به سمت مأموران مرزی یونان انجام شده است.

منابع خبری ترکیه تاکنون از کشته شدن دست‌کم چهار پناهجوی در حال عبور از مرز به‌ وسیله شلیک تیر مستقیم به آنها توسط پلیس یونان خبر داده‌اند. مقامات یونان اما قویا این ادعا را رد کرده‌اند.

دولت آتن اما این تنش‌ها و ادامه درگیری‌های مرزی خود با ترکیه را به ضرر امنیت ملی خود قلمداد کرده است.

مرز میان ترکیه و یونان از شامگاه ۲۸ فوریه/ ۹ اسفند ماه که رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد کشورش دیگر نمی‌تواند موج جدید مهاجرت پناهندگان را کنترل کند، به محل حضور گسترده پناهجویان ساکن ترکیه تبدیل شد، چرا که اردوغان در صحبت‌های روز پنج‌شنبه خود گفت مرزهای‌ ترکیه را به سمت اروپا باز گذاشته‌ تا پناهجویان به کشورهای دیگر هم بروند.

یک ‌روز بعد، او در سخنرانی خود در مجلس ترکیه گفت:

«ترکیه مرزهای خودش را به ‌روی پناهجویان باز گذاشته چرا که اتحادیه اروپا به وعده‌های خود در خصوص پناهجویان ساکن در ترکیه متعهد نبوده است.»

هم‌زمان با باز شدن مرزهای ترکیه به‌دستور اردوغان، عمر چیلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه اعلام کرد:

«هر چند ترکیه به توافق‌نامه‌های خود درباره پناهجویان پای‌بند است اما دیگر توانایی کنترل پناهجویان به‌ویژه پناهجویان سوری را ندارد.»

پلیس مرزی یونان اما در مقابل هجوم پناهجویان به گذرگاه‌های مرزی این کشور از همان ابتدای کار از گاز اشک‌آور و نارنجک‌های شوک دهنده استفاده کرد.

نیکوس پاناگیوتوپولاس، وزیر دفاع یونان نیز هم‌زمان با گشوده شدن مرزهای ترکیه برای پناهجویان اعلام کرد که چندین مهاجر قصد داشتند از ترکیه وارد یونان شوند که بازداشت شده‌اند.

مقامات دولتی ترکیه اما در روزهای اخیر ادعا کرده‌اند نیروهای مرزبانی یونان ده‌ها هزار پناهجو را که از مرز ترکیه به داخل خاک یونان عبور کرده بودند، پس از ضرب و شتم و ضبط وسایل، مجددا به ترکیه بازگردانده است.

از سوی دیگر اما رویترز در روزهای گذشته به نقل از سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه از اعزام یک هزار نیروی پلیس ویژه ترکیه به مرز با یونان خبر داد و نوشت که اعزام این نیروها در راستای جلوگیری از بازگشت پناهجویانی است که برای رفتن به سمت اروپا خود را به گذرگاه‌های مرزی ترکیه رسانده‌اند.

همزمان با این تحولات، سازمان بین‌المللی مهاجرت با انتشار بیانیه‌ای از کشورهای جهان خواست به حقوق پناهجویان احترام بگذارند:

«کشورها باید به تعهدات بین‌المللی خود باید پای‌بند بمانند، به ویژه به تعهداتی که به حقوق انسان‌های نیازمندِ کمک از جمله پناهجویان مرتبط است.»


  • در همین زمینه