ژاپن ۲۵ میلیون دلار را از طریق یونیسف برای ساخت ۷۰ مدرسه در سه ولایت محروم در مرکز افغانستان اختصاص می‌دهد.

فاروق رودک، وزیر آموزش و پرورش افغانستان گفت این مدارس طی سه سال آینده در ولایت باستانی بامیان، غور و دایکندی ساخته خواهد شد.

به گفته وی این مدارس با نظارت صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) ساخته خواهد شد که با بهره‌برداری از آن، بیش از ۵۰ هزار دانش‌آموز فرصت ادامه تحصیل را به‌دست خواهند آورد.

وردک همچنين از افزایش کمک‌های بین‌المللی برای ارتقای ظرفیت آموزش و پرورش افغانستان خبر داد و گفت بودجه اختصاص داده شده در این زمینه از سال آینده با پنج برابر افزایش به ۱۲۵ میلیون دلار خواهد رسید.

با وجود پیشرفت‌های افغانستان در زمینه فراهم‌سازی شرایط تحصیل برای دختران و پسران، ‌هنوز هم شماری از افراد وابسته به طالبان در مناطق دورافتاده این کشور مخالف آموزش دختران و حتی پسران در مدارس دولتی هستند

سه هفته پیش بانک جهانی و دانمارک نیز بیش از ۳۰۰ میلیون دلار کمک بلاعوض را برای ساخت مدرسه و بهبود آموزش و پرورش در افغانستان اختصاص دادند.

به گفته عمر زاخیلوال، وزیر دارایی افغانستان بخش عمده این کمک مالی که در برگیرنده ۲۵۰ میلیون دلار می‌شود، از طریق صندوق بازسازی افغانستان در بانک جهانی پرداخت خواهد شد.

قرار شده تا از این پول برای ساخت ۲۸۳ مدرسه، تهیه کتاب و لوازم آموزشی برای سه هزار مدرسه، آموزش ۱۸۶ هزار معلم و نگهداری و مراقبت از شماری مدارس استفاده شود.

بر پایه اطلاعات وزیر آموزش و پرورش افغانستان، از سال ۱۳۸۳ خورشیدی تاکنون، سالانه ۲۷ میلیون دلار از سوی بانک جهانی به این وزارت کمک شده که از آن به‌ویژه برای ساخت مدرسه و آموزش معلمان استفاده شده است.

پس از سقوط طالبان در سال ۱۳۸۱ و روی کار آمدن دولت تحت رهبری حامد کرزی، ‌ زمینه ارایه خدمات آموزشی در افغانستان توسعه یافت و دختران نیز از حق مساوی برای آموزش ابتدایی و عالی برخوردار شده‌اند.

بر پایه آمار تازه وزارت آموزش و پرورش افغانستان، ‌ در حال حاضر شمار دانش‌آموزان در این کشور در حدود هشت‌ونیم میلیون نفر است که نزدیک به ۳۸ درصد از آنان را دختران تشکیل می‌دهد.

اما با وجود پیشرفت‌های افغانستان در زمینه فراهم‌سازی شرایط تحصیل برای دختران و پسران، ‌هنوز هم شماری از افراد وابسته به طالبان در مناطق دورافتاده این کشور مخالف آموزش دختران و حتی پسران در مدارس دولتی هستند.

وزارت آموزش و پرورش افغانستان اعلام کرده است که در حال حاضر بیش از ۵۰۰ مدرسه در جنوب افغانستان به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی و تهدید طالبان تعطيل می‌باشند و این وضعیت سبب شده است که دست‌کم ۴۰۰ هزار دانش‌آموز به‌دلیل این مشکلات از تحصیل باز بمانند.