در هفته‌های گذشته بیماری کرونا (کووید-۱۹) در هلند شیوع پیدا کرد و تنها در طول سه هفته، هلند دهمین کشوری در جهان شد که بیشترین آمار مبتلایان به ویروس را دارد. تاکنون بیش از یک هزار و ۴۱۳ نفر در هلند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۲۴ نفر نیز جان باخته‌اند. دولت هلند برای مقابله با شیوع ویروس قوانین جدیدی را وضع کرد و بر اساس آن مدارس و بسیاری از ادارات و مغازه‌ها به مدت سه هفته تعطیل شدند.

قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها در هلند – عکس: زمانه

تعداد مبتلایان به کرونا در هلند طی تنها سه هفته رشدی جهشی داشته و به رقم ۱۴۱۳ تن رسیده است. هلند یک کشور کوچک با بیش ۱۷ میلیون جمعیت است و پنجمین کشور پرتراکم‌ اروپا بر پایه جمعیت است.

بعد از اینکه فدراسیون پزشکان متخصص هلند که متشکل از ۲۲ هزار پزشک متخصص است، اعلام کرد مدارس در سراسر این کشور باید سریعا تعطیل شوند، یک‌شنبه ۱۵ مارس​/۲۵ اسفند دولت هلند برای تصمیم‌گیری درباره اجرای تدابیر بیشتر جهت مقابله با ویروس کرونا، جلسه اضطراری برگزاری کرد.

بر اساس تصمیم دولت هلند، مدارس، مهدکودک‌ها، رستوران‌ها، بارها، کافه‌ها، موزه‌ها، سکس‌کلاب‌ها، اروتیک تئاترها، سالن‌های ورزشی، کافی‌شاپ‌ها و برخی مغازه‌ها و امکان دیگر به مدت سه هفته، از یک‌شنبه ۱۵ مارس ساعت ۱۸ بعد از ظهر تا تاریخ ۶ آوریل/​۱۸ فروردین تعطیل خواهند شد.

این تدابیر سخت‌گیرانه در حالی اتخاذ شد که سه روز قبل از آن، پنج‌شنبه ۱۲ مارس​۲۲ اسفند مارک روته، نخست‌وزیر این کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد «دست دادن» ممنوع است و در سراسر هلند شهروندان تا جایی که می‌توانند در خانه بمانند و از طریق «دورکاری» (کار در منزل) به کار ادامه دهند.

مارک روته که یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با ویروس کرونا را دست ندادن با دیگران عنوان کرد، بعد از پایان کنفرانس خبری با یاس فان دیسِل، رئیس انستیتو دولتی سلامت عمومی و محیط زیست هلند (RIVM) که در کنارش ایستاده بود دست داد، و البته سریعا متوجه اشتباه خود شد و عذرخواهی کرد. روته در حالی که دستش را بر گردن یاس فان دیسل انداخته بود و داشت صحنه را ترک می‌کرد، به همگی توصیه می‌کرد دست ندادن را فراموش نکنند.

دولت هلند همچنین از مردم خواست از هجوم بردن به فروشگاه‌ها و خرید کردن بی‌رویه خودداری کنند و تاکید کرد که همه چیز به اندازه کافی وجود دارد و نیازی به نگرانی نیست. از همان اولین روزهای شیوع ویروس کرونا در هلند، ژل‌های ضدعفونی کننده دست و ماسک کمیاب شد، اما در روزهای گذشته مردم به فروشگاه‌های مواد خوراکی هجوم بردند و با خریدهای بی‌رویه تقریبا همه فروشگاه خالی از محصولات شد.

تصاویری از قفسه‌های خالی یکی از فروشگاه‌های معروف موادغذایی در هلند به نام آلبرت‌هین:

https://twitter.com/russ50984670/status/1238800938812551169?s=20

در روزهای گذشته دولت هلند هدف انتقادهای شدیدی بود، مبنی بر این که برای مقابله با گسترش ویروس کرونا دیر اقدامات لازم را اجرایی کرده و تدابیر اتخاذشده کافی نیستند. مارک روته، نخست‌وزیر این کشور این انتقادها را نابه‌جا خواند و مدعی شد دولت هلند به موقع شرایط بحرانی را درک کرده و برای مقابله اقدامات لازم را انجام داده است.

هلند همچنین پرواز از کشورهایی که بیشترین آمار ابتلا به ویروس کرونا ــ مانند چین، ایتالیا، کره‌جنوبی و ایران ــ را دارند، محدود کرد. همچنین از مسافران کشورهای ایران، ایتالیا و چین خواست هنگام سفر به هلند فرم احراز سلامت به همراه داشته باشند، در غیر این‌صورت از ورود آنها جلوگیری خواهد شد.

با بسته شدن رستوران‌ها و کافه‌ها در هلند به مدت سه هفته، اتحادیه سلطنتی هتلداران، رستوران‌ها و کافه‌های هلند اعلام کرد به مشاغل این صنف زیان مالی بسیار زیادی وارد خواهد شد و از دولت درخواست حمایت مالی ۵,۱ میلیارد یورویی کرد.

وزارت خدمات اجتماعی هلند دوشنبه ۱۶مارس​/۲۶ اسفند اعلام کرد ۲۰ هزار شرکت خواستار کاهش ساعت کاری شده‌اند و تنها در روز جمعه گذشته بیش از پنج هزار نامه با موضوع درخواست کاهش ساعت‌های کاری دریافت کرده‌اند.

ویروس کرونا همچنین دادگاه‌های هلند را به تعطیلی کشاند و دادگاه‌ها اعلام کردند از دوشنبه ۱۶ مارس​/۲۶ اسفند تعطیل خواهند شد و جز در موراد اضطراری به هیچ پرونده‌ای رسیدگی نخواهند کرد.

شرکت ریل‌های سراسری هلند (NS) نیز اعلام کرد در روزهای آینده قطارهای کمتری در سطح کشور تردد خواهند کرد و از صبح امروز ۸۵ درصد از مسافرانی که برای رفت و آمد در هلند از قطار استفاده می‌کردند، کاهش پیدا کرد.

روز گذشته بعد از اعلام خبر تعطیلی بسیاری از امکان از جمله کافی‌شاپ‌ها به مدت سه هفته، بسیاری از مردم در شهرهای مختلف به برای خرید ماریجوانا به کافی‌شاپ‌ها هجوم بردند و صف‌های طولانی برای خرید به وجود آمد.

شرکت هواپیمایی هلندی کی‌ال‌ام (KLM) که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی در جهان است، تقریبا همه پروزهایش از لغو کرد و اعلام کرد در دو ماه آینده بین ۷۰ تا ۹۰ درصد مسافرانی که توسط این شرکت هواپیمایی جابه‌جا می‌شدند، کاهش پیدا می‌کند. در هفته‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، بیش از ۸۰۰ موقعیت شغلی در شرکت هواپیمایی کی‌ال‌ام از بین رفته است. هلند و فرانسه تحقیقاتی را برای ارائه کمک‌های مالی به شرکت هواپیمایی کی‌ال‌ام-ایرفرانس برای عبور از این بحران در دست بررسی قرار داده‌اند.

فستیوال موسیقی یورو ویژن، که از مهم‌ترین فستیوال‌های موسیقی در اروپا است، احتمال دارد به دلیل شیوع ویروس کرونا در هلند لغو شود. یورو ویژن ۲۰۲۰ امسال قرار است در تاریخ ۱۲ تا ۱۶ ما مِی در شهر رتردام برگزار شود، اما احمد ابوطالب، شهردار رتردام اعلام کرد اوایل ماه آوریل درباره برگزاری یا لغو این فستیوال تصمیم‌گیری خواهد شد.

ویروس کرونا و پناهجویان در هلند

بعد از اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا، سازمان مهاجرت هلند (IND) نیز اعلام کرد به دلیل شیوع ویروس کرونا، پناهجویانی که به تازگی وارد این کشور می‌شوند با محدودیت‌هایی روبه‌رو خواهند شد که بر اساس آن از امکان اسکان در کمپ‌های پناهندگان برخوردار نخواهند بود. این تصمیم طی نامه‌ای که وزیر امنیت و عدالت هلند، فردیناند خراپرهاوس به پارلمان این کشور ارسال کرد، اعلام شد.

سازمان مهاجرت هلند همچنین اعلام کرد پناهجویانی که در این مدت وارد هلند می‌شود، درخواست پناهندگی آنها ثبت نمی‌شود، ثبت‌نام نخواهد شد و پرونده آنها مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

به گفته وزیر عدالت و امنیت هلند، پناهجویان جدیدی که وارد هلند می‌شود، مشخص نیست از چه راهی آمده‌اند و یا نمی‌توان فهمید در مسیری که طی کرده‌اند تا به هلند برسند با افرادی که به ویروس کرونا مبتلا بوده‌اند تماس داشته‌اند یا نه.

همچنین پروسه دیپورت معروف به مصاحبه بازگشت برای پناهجویانی که درخواست پناهندگی آنها رد شده و باید خاک هلند را ترک کنند، فعلا تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است.

در حال حاضر هر هفته به طور میانگین ۵۰۰ پناهجوی جدید وارد هلند می‌شوند.


در همین زمینه: