در هفته‌های گذشته ویروس کرونا به شکل گسترده ای در ایران شیوع پیدا کرد. سرعت شیوع و گستردگی ویروس کرونا که تقریبا همه ایران را در برگرفت، آن را به یک بحران در سطح ملی تبدیل کرد. کودکان در هر بحرانی از جمله آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی هستند.

کودکان هم به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، اما عارضه‌های آن در میان کودکان و نوجوانان ناملموس‌تر است. خطر اصلی، استرس و ترومای ناشی از اخبار و اتفاقات ناخوشایند هنگام بحران است که مستقیما متوجه کودکان است. کودکان زندانیان نیز از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر هستند. چگونه باید به کودکان زندانیان توجه کرد و آنها را در مقابل تروما و اضطراب، با توجه به گسترش انتشار اخبار و اتفاقات ناخوشایند محافظت کرد؟

زمانه دوشنبه ۲۶ اسفند/ ۱۶ مارس در این ارتباط وبیناری را تدارک دید با حضور حامد فرمند، فعال حقوق کودکان.

ببینید:

حامد فرمند متولد سال ۱۳۵۴ و فعال حوزه کودک و تسهیلگر اجتماعی‌ست. مادرش در حالی که او تنها شش سال داشت، به دلایل سیاسی دستگیر و به مدت پنج سال زندانی شد. حامد فرمند در سن ۳۶ سالگی موسسه بین‌المللی کودکان زندانیان را در آمریکا ثبت و راه‌اندازی کرد. او از سال ۲۰۱۲ علاوه بر مطالعه و پژوهش در مورد آثار زندانی شدن والدین بر کودکان، به انتشار مقاله، متون و ویدیوهای آموزشی برای خانواده زندانیان مشغول است.

حامد فرمند کتاب خاطراتش از دوران زندانی بودن مادرش را تحت عنوان «جای خالی مامان» را با موسسه اچ‌ اند اس مدیا در سال ۲۰۱۶ به زبان فارسی منتشر کرد. این فعال حقوق کودکان از سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) در آمریکا زندگی می‌کند و هم‌اکنون به عنوان مسئول گروه تحقیق در بنیاد عبدالرحمن برومند مشغول کار است.


در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/475828