در نخستین روز سال ۱۳۹۹ وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که دست‌کم ۱۷ نفر از نیروهای پلیس و ارتش این کشور در حمله به پایگاه نظامی نیروهای دولتی در مرکز ولایت زابل کشته شدند. نوروز به‌دلیل تهدید ویروس کرونا در افغانستان به شکل رسمی برگزار نشد.

نیروهای طالبان در افغانستان ـ عکس از آرشیو
نیروهای طالبان در افغانستان ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دفاع افغانستان جمعه یکم فروردین / ۲۰ مارس در بیانیه‌ای اعلام کرد که طالبان صبح جمعه با کمک افرادی از درون پلیس و ارتش به یک پایگاه نظامی مشترکِ نیروهای امنیتی در ولایت زابل حمله کردند و ۱۱ سرباز و شش مأمور پلیس را کشتند.

هیچ کس بلافاصله مسئولیت این حمله را به‌عهده نگرفت، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفت این ادعا را مورد بررسی قرار می‌‌دهد.

اسدالله کاکار، عضو شورای محلی ولایت زابل پیش از این شمار کشته‌شدگان را ۲۵ نفر اعلام کرده و گفته بود این حمله توسط طالبان و با کمک نیروهای داخلی صورت گرفته است.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی نیز به روزنامه ۸صبح افغانستان گفت که این حمله با همکاری نفوذی‌های گروه طالبان اجرا شده است.

به‌گفته‌ امان، وزارت دفاع ملی این حمله را بررسی و چگونگی وقوع آن روشن می‌کند.

معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی همچنین هشدار داد که نیروهای امنیتی این حمله را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان حمله جمعه صبح به ولایت زابل را تروریستی خواند و محکوم کرد.

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا و ناتو براساس توافق‌نامه صلحی که ماه گذشته بین ایالات متحده و طالبان امضا شد، نیروهای خود را به‌مرور از افغانستان خارج می‌کنند.

خروج نیروهای آمریکایی به وعده‌های طالبان مبنی بر مبارزه با تروریسم، از جمله با وابستگان گروه «دولت اسلامی» (داعش) که مقر آن در شرق افغانستان است، بستگی دارد.

واشنگتن تلاش کرده است تا سیاستمداران افغانستان را به اتحاد پشت سر یک رهبر به‌منظور آغاز مذاکرات طرف‌های افغان به‌عنوان گام مهم بعدی در توافق آمریکا و طالبان، وادارد. ایالات متحده همچنین حملات خشونت‌آمیز طالبان علیه نیروهای امنیتی افغانستان را محکوم کرده است.

سخنگوی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفت حمله «فجیع» روز جمعه، تعهد طالبان به توافق‌نامه صلح را زیر سئوال می‌برد.

اشرف غنی و رقیب او عبدالله عبدالله پس از انتخابات ریاست جمهوری، هر دو در در اوایل ماه جاری در دو مراسم مختلف خود را رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کردند. از آن زمان، زلمی خلیل‌زاد، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان با اشرف غنی و عبدالله دیدار کرده است تا آن‌ها را به سازش بکشاند. تاکنون اما اختلاف‌ها شدت گرفته است.

گروه طالبان پس از امضای توافق‌نامه صلح با آمریکا حملات خود را علیه نیروهای دولتی از سر گرفته‌ است. چهارشنبه ۲۸ اسفند / ۱۸ مارس طالبان به یک پاسگاه نیروهای امنیتی در ولسوالی غاره‌چی، واقع در ولایت قندوز (کندز) حمله کردند و به‌گفته پلیس قندوز در جریان آن چهار طالب و سه مأمور پلیس کشته و سه نفر از نیروهای طالبان از جمله یک فرمانده آن‌ها زخمی شدند.

جشن رسمی نوروزی برگزار نشد

همزمان با این رویدادها، جمعه یکم فروردین / ۲۰ مارس جشن نوروز سال ۱۳۹۹ به‌دلیل تهدید ویروس کرونا در افغانستان به‌شکل رسمی برگزار نشد.

بسیاری از مراکز تفریحی و زیارتگاه‌هایی که سال‌های گذشته مردم در آن‌ها حضور چشمگیری داشتند امسال به‌روی مردم بسته بودند. از جمله در کابل و بلخ که همواره مکان‌های اصلی برای برگزاری جشن نوروز بودند.

در کابل دروازه‌های باغ وحش نیز امروز به‌روی مردم بسته بود اما پارک‌ شهر، یکی‌از تفریحگاه‌ها باز بود و‌ مردم در آن حضور داشتند.

دولت افغانستان، یک روز پیش اعلام کرد که جشن نور‌وز به‌دلیل شیوع ویروس کرونا که تاکنون ۲۴ نفر را در کشور آلوده کرده‌ است، برگزار نخواهد شد.

از یک هفته پیش رفتن به مکان‌های عمومی و تفریحگاه‌ها ممنوع اعلام شده‌ است. فیروزالدین فیروز، وزیر بهداشت افغانستان از مردم خواسته است که در تجمعات شرکت نکنند و به یکدیگر نزدیک نشوند و شیوع ویروس کرونا را جدی بگیرند.

بیشتر بخوانید: