یک روز بعد از قطع کمک یک میلیارد دلاری آمریکا، یکی از آسیب‌پذیرترین اقلیت‌های مذهبی افغانستان در معرض تهاجم قرار گرفت. نماینده اقلیت مذهبی سیک‌ها در پارلمان افغانستان از حمله مهاجمان مسلح به عبادتگاه سیک‌ها در منطقه شوربازار کابل خبر داد. وزارت داخله افغانستان این حمله را تأیید کرد.

نیروهای پلیس شوربازار کابل را مسدود کرده‌اند (عکس: توییتر)

به گزارش خبرگزاری رویترز، طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان حمله به عبادتگاه اقلیت مذهبی سیک‌ها در کابل را تأیید کرد. بر همین اساس «مهاجمان انتحاری» ساعت ۷:۴۷ صبح چهارشنبه ۶ فروردین وارد درمسال هندوها در شوربازار   شده‌اند. نیروهای امنیتی برای مهار این حمله به محل حادثه رسیده‌اند.

درمسال هندوها در منطقه شوربازار در حوزه اول امنیتی شهر کابل قرار دارد.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله به روزنامه‌نگاران گفت: نیروهای امنیتی افغانستان منطقه را مسدود کرده و با آن‌ها درگیر شده‌اند.

 در این حمله ۲۵ نفر از سیک‌ها  کشته و دست کم ۸ نفر هم مجروح  شدند. داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.  پیش از این گروهی از شیعیان تندرو به  عبادتگاه سیک‌ها در کابل حمله کرده بودند. یک سخنگوی طالبان در پیامی در توییتر مسئولیت این حمله را رد کرده است.

نارندار خلسه، نماینده اقلیت مذهبی سیک در پارلمان افغانستان گفت گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن چهار نفر و به اسارت درآمدن ۲۰۰ نفر از عبادت‌کنندگان دریافت کرده است. به گفته خلسه سه بمبگذار انتحاری وارد درمسال شده‌اند. نماینده سیک‌ها در پارلمان گفت: «مهاجمان مسلح حمله خود را زمانی آغاز کردند که درمسال پر از نمازگزاران بود.»

سخنگوی وزارت داخله گفت نیروهای امنیتی افغانستان یک طبقه از این مجتمع را پاکسازی کرده‌اند اما برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، به آرامی و با احتیاط به پیشروی خود ادامه می‌دهند.

سیک‌ها، اقلیت مذهبی کم‌جمعیت افغانستان

سیک‌ها اقلیت مذهبی کوچکی در افغانستان هستند که تعداد آنها کمتر از ۳۰۰ خانواده است. جامعه سیک‌ها و هندوهای افغانستان در سال ۱۹۷۰ حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت داشت، اما حالا حدود ۱۰۰۰ تن از آن‌ها در افغانستان باقی مانده‌اند.

جنگ‌ها باعث آوارگی سیک‌ها و هندو‌ها از بسیاری مناطق افغانستان شده است. آن‌ها در جامعه مسلمان محافظه‌کار افغانستان از تبعیض گسترده رنج می‌برند و از سوی گروه‌های افراطی نیز هدف قرار گرفته‌اند. در زمان حاکمیت طالبان در اواخر دهه ۱۹۹۰ از آن‌ها خواسته شده بود که یک شال زرد رنگ بپوشند تا از دیگران متمایز شوند، اما این حکم اجرا نشد. در سال‌های اخیر شمار زیادی از هندوها و سیک‌های افغانستان در هندوستان تقاضای پناهندگی داده‌اند.

 حمله به عبادتگاه سیک‌ها یک روز پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده اعلام کرد کمک‌هایش به دولت افغانستان را به دلیل اختلاف بین محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر ریاست جمهوری افغانستان یک میلیارد دلار کاهش می‌دهد. قرار بود بعد از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دولت غنی هیأتی را برای مذاکره با طالبان تشکیل دهد. اما عبدالله عبدالله نتیجه انتخابات را به چالش کشید و در کاخ سپیدار مراسم تحلیف برگزار کرد و افغانستان دارای دو رئیس جمهوری شد.

در سال ۲۰۱۸ یک بمبگذاری انتحاری با هدف حمله به جامعه سیک بیش از ده‌ها نفر را در جلال‌آباد افغانستان کشت. داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

ماه گذشته ایالات متحده طالبان به توافق صلح دست یافت. این توافق اما شامل گروه دولت اسلامی (داعش) نمی‌شود. طالبان اما تضمین داده‌اند که از خاک افغانستان عملیات تروریستی علیه نیروهای آمریکایی و متحدان آنان انجام نشود.

بیشتر بخوانید: