بنی گانتس، رقیب بنیامین نتانیاهو در انتخابات اسرائیل به‌عنوان رئیس پارلمان این کشور (کنست) انتخاب شد. این اقدام از تقسیم قدرت میان نتانیاهو و گانتس خبر می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو (چپ) و بنی گانتس ــ‌ عکس: Oded Balilty and JACK GUEZ / AFP
بنیامین نتانیاهو (چپ) و بنی گانتس ــ‌ عکس: Oded Balilty and JACK GUEZ / AFP

پنج‌شنبه ۷ فروردین / ۲۶ مارس بنی گانتس به‌شکل غیرمنتظره‌ای به‌عنوان رئیس کنست انتخاب شد تا راه برای تقسیم قدرت با بنیامین نتانیاهو هموار شود. او رأی ۷۴ نماینده را به‌دست آورد و ۱۸ رأی مخالف دریافت کرد. برخی نمایندگان حزب لیکود نیز به او رأی دادند.

به‌گزارش رسانه‌های اسرائیل، گانتس تا ماه سپتامبر رئیس کنست باقی خواهد ماند و سپس به عنوان نخست‌وزیر قدرت را در دست خواهد گرفت.

برخی از رسانه‌های اسرائیل پیش از این نوشته بودند قرار بر این است که بنی گانتس در دولت وحدت ملی با بنیامین نتانیاهو ابتدا به‌عنوان وزیر امور خارجه فعالیت کند و سپس در سپتامبر ۲۰۲۱ مقام نخست‌وزیری را از نتانیاهو تحویل بگیرد.

یولی ادلستین رئیس پارلمان اسرائیل از نزدیکان نتانیاهو روز چهارشنبه استعفا کرد و گفته می‌شد که مئیر کوهن از حزب آبی و سفیدِ گانتس نامزد ریاست پارلمان می‌شود اما خود گانتس کاندیدای این پست شد زیرا حزب لیکود تهدید کرده بود که در صورت انتخاب مئیر کوهن در مورد تشکیل دولت وحدت ملی مذاکره نخواهد کرد.

بسیاری از نمایندگان کنست که از نخست‌وزیری بنی گانتس حمایت می‌کردند از کاندیدا شدن او برای ریاست پارلمان انتقاد کردند.

در انتخابات ۲ مارس حزب لیکود با کسب ۳۶ کرسی، ائتلاف آبی و سفید با کسب ۳۲ کرسی و لیست مشترک عربی با کسب ۱۵ کرسی در رده‌های اول تا سوم قرار گرفتند.

رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل ۲۵ اسفند / ۱۵ مارس اعلام کرد که تصمیم گرفته است اولین فرصت برای تشکیل کابینه جدید را به گانتس بدهد.

بیشتر بخوانید: