مردم جهان شنبه ۹ فروردین از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به وقت محلی با خاموش کردن لامپ‌ها و وسایل غیرضروری در رویداد بین‌المللی «ساعت زمین» شرکت می‌کنند. امسال اما این رویداد در سایه شیوع جهانی کرونا قرار گرفته است، به همین علت به جای حضور در میادین و اماکن عمومی، اعلام همبستگی به صورت آنلاین و زنده انجام می‌شود.

ساعت زمین در آخرین شنبه ماه مارس در سرتاسر جهان برگزار می‌شود/ عکس از Shutterstock/ leolintang

طرح ساعت زمین یک ایده نمادین و ابتکار جهانی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است که هر سال در آخرین شنبه مارس (اوایل فروردین) در سرتاسر جهان به صورت همزمان به ابتکار «صندوق جهانی طبیعت» (WWF) برگزار می‌شود.

امسال در سیزدهمین دوره این برنامه، مردم ایران و جهان شنبه ۲۸ مارس/ ۹ فروردین (آخرین شنبه ماه مارس) از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ در این رویداد جهانی شرکت می‌کنند.

هر سال همزمان با این رویداد چراغ‌های نمادهای شهری، چون برج ها، پل‌ها و مراکز معروف خاموش می‌شوند.

صندوق جهانی طبیعت از مردم خواسته که برای شرکت در این رویداد حداقل یک لامپ و وسایل برقی غیرضروری را خاموش کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، طبق برآوردها، اگر ۳۰ میلیون مشترک برق در ایران هر کدام تنها یک لامپ ۱۰۰ واتی را به مدت یک ساعت خاموش کنند، ۳ هزار مگاوات انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

امسال اما رویداد ساعت زمین در سایه «شیوع کرونا» قرار گرفته. از این رو صندوق جهانی طبیعت در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای حفظ سلامت مشارکت‌کنندگان به همگی توصیه می‌کند که امسال در خانه‌های خود از طریق فضای مجازی رویداد ساعت زمین را پیگیری و تبلیغ کنند.

همچنین این صندوق فهرستی از ایده‌ها و فعالیت‌ها پیشنهاد داده است که خانواده‌ها و کودکان می‌توانند در ساعت زمین و در خاموشی زیر نور شمع انجام دهند.

برنامه «ساعت زمین» نخستین بار از استرالیا آغاز شد. در سال ۲۰۰۶ دفتر صندوق جهانی طبیعت در استرالیا به همراه یک آژانس گردشگری این برنامه را در آن کشور و برای یادآوری خطرات زیست محیطی که جهان را تهدید می‌کند برگزار کردند. اما استقبال از این ایده به حدی بود که از سال ۲۰۰۷، این برنامه به صورت بین‌المللی در هر آخرین شنبه ماه مارس اجرا شد.

هدف اصلی برنامه ساعت زمین آن است که به تمام مردم جهان یادآوری کند که طبیعت و محیط زیست نیازمند اقدام هماهنگ و مشترک تمام انسان‌هاست و برخی قدم‌های کوچک و نمادین مانند یک ساعت خاموش کردن چراغ‌های اضافی نیز می‌‌تواند در کم کردن مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف منابع سهم داشته باشد.

به زعم شماری از متخصصان، فعالیت‌های انسانی از جمله مصرف رو به ازدیاد سوخت‌های فسیلی و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای مهم‌ترین عامل تغییرات آب و هوایی است.


در همین زمینه: