شورای ملی افغانستان اعلام کرد زندانیان طالبان مطابق جدول زمانی تعیین شده آزاد نمی‌شوند. قرار است هیأتی از طالبان به کابل برود. کشمکش تازه بر سر مداخله طالبان در امور دولت افغانستان به عنوان طرف دیگر مذاکرات در پیش روست.

زندانیان طالبان (آرشیو)

یک روز پس از سفر وزیر خارجه آمریکا به کابل، نمایند‌گان دولت غنی و طالبان در ۶ فروردین از طریق یک کنفرانس ویدیویی بر سر طرح آزادی زندانیان توافق کردند. در نخستین گام قرار بود دولت غنی ۱۰۰ زندانی طالب را ۳۱ مارس/ ۱۲ فروردین آزاد کند. در کنار آن هیات مذاکره‌کننده‌ دولت برای صلح با طالبان نیز با ۲۱ عضو به ریاست محمد معصوم ستانکزی، رئیس سابق سازمان امنیت ملی افغانستان تشکیل شد.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای ملی افغانستان اما دوشنبه ۳۰ مارس/ ۱۱ فروردین با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که آزادی زندانیان طالبان به تعویق افتاده است. فیصل نوشت:

«فردا [سه‌شنبه ۱۲ فروردین] زندانیان طالبان آزاد نمی‌شوند. طالبان روز گذشته در یک ویدیو کنفرانس با دولت افغانستان به این توافق رسیدند که هیأتی را برای از سرگیری مذاکرات تکنیکی با جمهوری اسلامی افغانستان به کابل بفرستند.»

پیش از این شورای امنیت ملی افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در سومین کنفرانس ویدیویی دولت افغانستان با طالبان قرار بر این شد که هیأتی از طالبان با حمایت صلیب سرخ جهانی در پایگاه بگرام با دولت افغانستان درباره آزادی زندانیان گفت‌وگو کند. بر اساس توافق صلح آمریکا با طالبان در دوحه قطر دولت افغانستان ملزم به آزادی پنج هزار زندانی طالب شده است. بر همین اساس بعد از آزادی این زندانیان مذاکرات بین‌افغان اغاز می‌شود. اما طالبان با هیأت مذاکره‌کننده دولت غنی مخالفت کرده‌اند.

طالبان شنبه ۹ فروردین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با  هیأتی وارد مذاکره می‌شوند که بر اساس توافقات انجام‌شده و معیارهای وضع‌شده تشکیل شده باشد. وحید عمر، مشاور ارشد رئیس جمهوری افغانستان این بیانیه را به عنوان «بهانه‌گیری طالبان» درک کرد.

طالبان ادعا می‌کنند که هیأت مذاکره‌کننده دولت غنی تنها از حکومتی نمایندگی می‌کند که طالبان بارها از گفت‌وگو با آن خودداری کرده‌اند. زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان و همچنین مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اما پیش از این از تشکیل هیأت مذاکره‌کننده دولت غنی استقبال کرده بودند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت صلح افغانستان در واکنش به بیانیه طالبان در توییتر نوشته بود، مداخله طالبان در امور دولت افغانستان دور از انتظار بوده است:

«هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان بعد از مشوره گسترده با اقشار مطرح و تاثیرگذار جامعه افغانی ایجاد شده است. تأمین مشارکت مردم و همه‌شمول بودن هیئت به دولت افغانستان تعلق می‌گیرد، نه به گروه طالبان. در این مذاکرات در مقابل طالبان تنها جمهوری اسلامی افغانستان وجود دارد. جنگ طالبان با دولت است و این هیئت را دولت تنظیم و اعلام نموده است. مداخله در امور طرف مقابل مذاکره، غیرقابل انتظار است.»

بیشتر بخوانید: