تعدادی از کارگران، کارکنان و مدیران صنایع قطعه‌سازی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و چند تن جان خود را از دست داده‌اند. انجمن همگن صنایع قطعه‌سازی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت از او خواست برای جلوگیری از گسترش کرونا در قطعه‌سازی‌ها خودروسازی‌ها را حداقل تا پایان فروردین تعطیل کند زیرا در غیر اینصورت قطعه‌سازی‌ها ناگزیرند برای تحویل سفارش‌ها کار کنند و «فرصت طلایی به ویروس کرونا جهت انتشار» بدهند.

تصویری از دیدار مهدی مونسان،‌ مدیرعامل ایساکو از تعمیرگاه شماره یک ایران خودرو پس از شیوع ویروس جدید کرونا ــ عکس: عصر خودرو

نامه انجمن صنایع قطعه‌سازی به وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) به امضای آرش محبی‌نژاد، دبیر این انجمن رسیده و سه‌شنبه ۱۲ فروردین در «عصر ایران» منتشر شده است. در این نامه به وضعیت این صنعت در پی شیوع کرونا اشاره، و بر ضرورت تمدید تعطیلی موقت تولید در زنجیره تامین وسایل خودروسازی‌ها و واحدهای تولید خودرو شده است.

به نوشته‌ی انجمن قطعه‌سازان، شیوع کرونا سبب شده بسیاری از کارخانه‌های قطعه‌سازی نتوانند بر خلاف روال سال‌های قبل تعمیرات دستگاه‌ها را هنگام تعطیلات نوروزی انجام دهند. شیوع ویروس جدید کرونا جان چند تن از کارگران، کارکنان و مدیران این صنعت را گرفته و تعدادی از کارکنان این صنایع که به بیماری کووید ۱۹ دچار شده‌اند قادر به کار نیستند. سایر کارکنان نیز ممکن است پس از بازگشت از تعطیلات نوروزی آلوده به ویروس باشند و سبب آلودگی سایر کارگران در فضای کوچک و به هم فشرده کارگاه‌ها شوند که در این صورت «فاجعه‌ای انسانی رقم خواهد خورد.»

انجمن قطعه‌سازان در ادامه افزوده است در صورتی که کار این صنعت حداقل تا اول اردیبهشت تعطیل نشود، قطعه‌سازان ناگزیرند علی‌رغم مشکلات یاد شده جهت تحویل به موقع سفارشات خودروسازی‌ها و جلوگیری از ورشکستگی، کارکنان خود را به اجبار برای کار فراخوانند که نتیجه آن مشخص است.

انجمن قطعه‌سازان در پایان از وزیر صمت خواسته است به تجربه کشورهایی که برای جلوگیری از گسترش ابتلاء به کرونا صنایع خودروسازی را موقتا تعطیل کرده‌اند توجه کند و به جای «تولید موقت پرخطر» با تنفس دو هفته‌ای تولید در صنعت خودروسازی موافقت نماید.

صنایع قطعه‌سازی خودرو پیش از شیوع کرونا نیز با مشکلاتی از قبیل خرید مواد اولیه، فروش تولیدات، بحران مالی و عدم پرداخت بدهی کلان کارخانه‌های خودروسازی و عدم تخصیص اعتبار مالی مورد نیاز از سوی دولت روبرو بودند و اشتغال ۱۳۰ هزار کارگر این صنعت در معرض خطر قرار داشت.

با فراگیری کرونا در ایران، کارگران در واحدهای بسیاری خواستار انجام اقدامات پیشگیرانه، تهیه لوازم بهداشتی و یا تعطیلی کارخانه شده‌اند. کارگران خودروسازی‌ها از جمله ایران خودرو نیز نسبت به عدم وجود امکانات بهداشتی و پیشگیرانه در برابر شیوع ویروس در محیط کار اعتراض کرده و هشدار داده‌اند که جانشان در خطر است.


در همین زمینه: