هلین بولک یکی از خوانندگان گروه گروپ یوروم پس از ۲۸۸ روز اعتصاب غذا در اعتراض به سرکوب این گروه موسیقی توسط حکومت ترکیه، در سن ۲۸ سالگی درگذشت. این گروه موسیقی چپ در تمام سال‌های فعالیت از سوی مقامات امنیتی دولت رجب طیب اردوغان در ترکیه تحت فشار بودند تا اینکه در سال ۲۰۱۶، گروه و کنسرت‌هایشان ممنوع اعلام شد. پس از آن چندین نفر از اعضای گروه بازداشت شدند.

هلین بولک – عکس از توییتر گروه گروپ یوروم

دولت ترکیه این اتهام را علیه این گروه مطرح کرده است که با جبهه آزادی‌بخش انقلابی خلق – از گروه‌های مخالف حکومت ترکیه – ارتباط دارند و اعضای این گروه را به اتهام تروریسم بازداشت کرده است. اما گروپ یوروم تنها موسیقی اعتراض تولید می‌کرده و این اتهام را قبول ندارد.

بولک و ابراهیم کوگچک -یک عضو دیگر این گروه موسیقی – اعتصاب غذا خود را سال گذشته در زندان و در اعتراض به بازداشت و زندانی شدن شش نفر از اعضای این گروه آغاز کردند.  اعتصاب غذای آنها که از زندان آغاز شد نهایت منجر به آزادی هلین بولک و ابراهیم کوگچک در ماه نوامبر ۲۰۱۹ شد. اما بولک و  کوگچک حاضر نشدند پس از آزادی از زندان لب به غذا بزنند و به اعتصاب غذا خود با این مطالبات ادامه دادند: همه گروه گروپ یوروم از زندان آزاد شوند، اتهام تروریسم علیه آنها لغو شود، و گروه اجازه داشته باشد کنسرت برگزار کند.

هلین بولک در سن ۲۸ سالگی و در بی توجهی مقامات حکومتی به مطالباتش در روز سوم آوریل/ ۱۴ فروردین درگذشت. ابراهیم کوگچک همچنان در اعتصاب غذاست.

هلین بولک کرد بود و در استانبول زندگی می‌کرد. او هم به زبان ترکی و هم به زبان کری ترانه می‌خواند. ترانه “یکی برای همه، همه برای یکی” از آثار ترکی هلین بولک و گروپ یوروم است که به فارسی ترجمه و زیرنویس شده و در حساب کاربری مازیار فتحی در یوتوب منتشر شده است: