کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد انتشار مطبوعات کاغذی از شنبه ۲۳ فروردین «با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت» از سر گرفته خواهد شد.

ممنوعیت چاپ نشریات کاغذی در ایران لغو شد. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران بیشتر در بیانیه‌ای اطلاع‌رسانی و آزادی بیان را بخشی از «ضروریات اولیه زندگی امروز» در کنار غذا، بهداشت، آب، برق و … توصیف کرده بود.

 ستاد ملی مبارزه با کرونا، سه‌شنبه ۱۹ فروردین با انتشار اطلاعیه‌ای ممنوعیت نشر نسخه‌ کاغذی روزنامه‌ها و مجلات را لغو کرد. این ستاد پیشتر به دلیل آنچه «ضرورت مقابله با شیوع ویروس کرونا خوانده» بود، انتشار نسخه کاغذی روزنامه‌‌ها را از ۱۶ فروردین سال جاری ممنوع اعلام کرده بود.

به نوشته خبرگزاری دولتی ایرنا در اطلاعیه ستاد ملی مبارزه با کرونا آماده است:

«با عنایت به اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند از روز شنبه ۲۳ فروردین در سراسر کشور کلیه نشریات چاپی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی منتشر خواهند شد».

طبق این اطلاعیه روزنامه‌ها و نشریات چاپی در تهران نیز که قرار است طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» از ۳۰ فروردین اجرا شود، از ۲۳ فروردین چاپ و توزیع خواهند شد.

ممنوعیت انتشار نسخه کاغذی مطبوعات نگرانی‌های زیادی را از جمله نگرانی درباره تشدید بحران آزادی بیان در ایران، ملاحظات حقوق بشری عدم چاپ روزنامه‌ها و مسئله اشتغال روزنامه‌نگاران برانگیخت.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به تصمیم حکومت ایران مبنی بر منع انتشار کاغذی مطبوعات اعتراض کرده و آن را مانع‌تراشی برای «حق شهروندان در دسترسی به اطلاعات» خوانده بود.

بیشتر بخوانید: