پس از آن‌که عدنان الزرفی از تشکیل کابینه انصراف داد، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق مصطفی الکاظمی، رئیس سازمان اطلاعات این کشور را مأمور تشکیل کابینه کرد. گفته می‌شود که الکاظمی از تشکل‌های سیاسی شیعه خواسته است در تشکیل کابینه دخالت نکنند. کردها از الکاظمی حمایت کرده‌اند.

مصطفی الکاظمی ـ عکس از حسین زهره‌وند، خبرگزاری تسنیم
مصطفی الکاظمی ـ عکس از حسین زهره‌وند، خبرگزاری تسنیم

صبح پنج‌شنبه ۲۱ فروردین / ۹ آوریل ابتدا عدنان الزرفی، مأمور قبلی تشکیل کابینه در عراق، با انتشار بیانیه‌ای به‌طور رسمی انصراف خود را اعلام کرد و سپس برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، طی حکمی مصطفی الکاظمی را مأمور تشکیل کابینه کرد.

این اقدام پس از توافق سران سیاسی عراق بر سر نخست‌وزیری الکاظمی انجام شد.

روز گذشته، چهارشنبه ۲۰ فروردین / ۸ آوریل نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و ائتلاف القوی العراقیه، به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق، با انتشار بیانیه‌هایی از الکاظمی حمایت کرده بودند.

بارزانی در بیانیه خود ضمن اشاره به شرایط دشوار عراق نوشت: «ما از معرفی مصطفی الکاظمی برای تصدی مقام نخست‌وزیری از سوی گروه‌های سیاسی شیعه استقبال می‌کنیم و از همگان می‌خواهیم از او حمایت کنند تا هر چه سریع‌تر او به‌عنوان نامزد نخست‌وزیری معرفی شود و دولت را تشکیل دهد.»

ائتلاف القوی العراقیه نیز در بیانیه خود گفت این ائتلاف تمام توجه خود را صرف این می‌کند که «نامزد نخست‌وزیری عراق دارای مقبولیت و موافقت نیروهای سیاسی مسئول نامزد شدن نخست‌وزیر باشد و در سطح ملی نیز مورد قبول باشد».

این در حالی است که ندی شاکر جودت از سران ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی همچنان از عدنان الزرفی پشتیبانی کرد و گفت: «بخت عدنان الزرفی هنوز برای کسب رأی اعتماد پارلمان بسیار بالاست، او به جای رهبران و سران فراکسیون‌های سیاسی به نمایندگان پارلمان تکیه دارد.»

مصطفی الکاظمی مدرک کارشناسی حقوق دارد و از سال ۲۰۱۶ رئیس سازمان اطلاعات عراق است و اصلاحات گسترده‌ای نیز در این دستگاه انجام داده است. او همچنین سابقه فعالیت رسانه‌ای دارد و ساخت فیلم‌های مستند برای شبکه بی‌بی‌سی و چند شبکه دیگر اروپایی را در کارنامه خود دارد و در اواخر دهه ۱۹۹۰ مدیر برنامه‌های بخش عراق رادیو آزاد اروپا بود. الکاظمی پس از سرنگونی رژیم صدام حسین از مسئولان بلندپایه رادیو و تلویزیون عراق شد و در دوره‌ای نیز سردبیر بخش عراق سایت «المانیتور» بود.

از الکاظمی به‌عنوان کسی یاد می‌شود که در حل اختلافات سیاسی و میانجی‌گری میان نیروهای سیاسی تجربه دارد.

«میدل ایست نیوز» به‌نقل از منابع آگاه نوشته است که مصطفی الکاظمی برای پذیرش مسئولیت جدید خود شرط‌هایی تعیین کرده است، از جمله این‌که رهبران تشکل‌های سیاسی شیعه همگی سند معرفی او به برهم صالح را امضا کنند و همچنین درباره عدم دخالت در تشکیل کابینه و تدوین برنامه آن و عدم دخالت در تصمیمات دولت جدید تعهد کتبی بدهند.

یک منبع آگاه نیز به «روسیا الیوم» گفته است که سران گروه‌های سیاسی شیعه چهارشنبه شب در نشستی با عدنان الزرفی در منزل سیدعمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، او را به اعلام انصراف از مأموریت تشکیل کابینه متقاعد کرده‌اند.

الزرفی در بیانیه انصراف خود بدون اشاره به جزئیات کنار کشیدنش نوشته است موفق نشدن او در این تجربه «به علل داخلی و خارجی» بوده و «با هدف حفظ یکپارچگی عراق و منافع عالی کشور» دست به چنین اقدامی زده است.

برهم صالح ۲۷ اسفند سال گذشته / ۱۷ مارس به عدنال الزرفی مأموریت داد کابینه خود را تشکیل دهد. گروه‌های شیعه طرفدار ایران اما با نخست‌وزیری او مخالفت کردند.

پس از سفری که به‌تازگی اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس به بغداد کرد، گفته شد که ائتلاف الفتح به‌رهبری هادی العامری و دولت قانون به رهبری نوری المالکی که هر دو از چهره‌های مورد اعتماد جمهوری اسلامی ایران در عراق‌اند، سه شخص جدید را به‌عنوان گزینه‌های مورد تأیید برای نخست‌وزیری عراق معرفی کرده‌اند: قاسم الاعرجی، وزیر کشور پیشین، عبدالحسین عبتان، وزیر ورزش و جوانان و عزت الشابندر، نماینده سابق پارلمان. انتخاب مصطفی الکاظمی نشان می‌دهد که هیچ یک از گزینه‌های این نیروها مورد قبول نبوده‌ است.

بیشتر بخوانید: