نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری اساتید حق‌التدریس، از حذف این اساتید از کلاس‌های مجازی برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌ پیام نور خبر داد. به گفته او دانشگاه‌ها که پیشتر نیز از دادن تعهد به اساتید حق‌التدریس خودداری می‌کردند، اکنون با استفاده از شرایط کرونا، در کلاس‌های مجازی از آن‌ها صرف نظر کرده‌اند.

شیوع کرونا نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ درصد از ۲۰ هزار استاد حق‌التدریس کشور، یعنی جمعیتی نزدیک به ۱۲ تا ۱۴ هزار نفر را بیکار کرده است؛ اساتیدی که در شرایط عادی مورد استثمار دانشگاه‌ها قرار دارند و هیچ نهادی نسبت به امنیت شغلی آن‌ها تعهدی را نپذیرفته است.

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، بسیاری از مراکز آموزش عالی کلاس‌های خود را به صورت مجازی برگزار می‌کنند. به گفته علی قزلسفلو، نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری اساتید حق‌التدریس، دانشگاه‌های پیام نور با استفاده از این شرایط اساتید حق‌التدریس را از کلاس‌های مجازی حذف کرده‌ و اساتید هیات علمی را جایگزین آن‌ها کرده‌اند.

 خبرگزاری کار ایران (ایلنا)  یکشنبه ۳۱ فروردین به نقل از قزل‌سفلو نوشت: «وضعیت معیشتی اساتید حق‌التدریس بسیار نگران‌کننده است و تاثیر کرونا بر تعطیلی دانشگاه‌ها، آینده این قشر را تیر و تار کرده است».

قزل‌سفلو اضافه کرد: «برنامه‌‌های وزارت علوم، تحقیات و فن‌آوری برای برگزار کلاس‌های مجازی، نتوانسته جلوی بیکار شدن اساتید حق‌التدریس را بگیرد و برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های پیام نور، برای تدریس در این کلاس‌ها اساتید هیات علمی را به کار گرفته‌اند، که این امر، معیشت اساتید حق‌التدریس را بیش از همیشه در دست‌انداز می‌اندازد و امنیت شغلی آنها را هم نقض می‌کند؛ هرچند دانشگاه‌ها هیچگاه هیچ تعهدی به اساتید حق‌التدریس نداشته‌اند»

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری اساتید حق‌التدریس، درباره کوتاهی دانشگاه‌ها از تامین امنیت شغلی این اساتید گفت: «دانشگاه‌ها باید پل ارتباط علم و بازار کار باشند اما امروز شاهد هستیم که نه تنها در مسیری که برایشان پیش‌بینی شده حرکت نمی‌کنند بلکه خود به تهدیدی برای بازار کار تبدیل شده‌اند؛ یعنی از یکسو امنیت شغلی اساتید حق‌التدریس را نقض می‌کنند و از سوی دیگر رشته‌هایی را برای تدریس عرضه می‌‌کنند که بازار کار ندارند».

علی قزل‌سفلو پیشتر نیز اعلام کرده بود شیوع کرونا نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ درصد از ۲۰ هزار استاد حق‌التدریس کشور، یعنی جمعیتی نزدیک به ۱۲ تا ۱۴ هزار نفر را بیکار کرده است؛ به گفته او آنها حقوق ناچیز ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی سال پیش خود را هم دریافت نکرده اند و وزارت کار به وضع معیشتی آنها بی تفاوت است.

در همین زمینه: