کودکان و مادران زندانی گروهی از شهروندان زندانی هستند که به دلیل عدم شفافیت و اطلاع‌رسانی صحیح درباره آنها و شرایط­‌ خاص‌شان، کمتر درباره آنان شنیده‌ایم. همین امر باعث شده توجه چندانی به وضعیت آنان نشود و محیط نامناسب زندان نقض هرچه بیشتر حقوق‌شان را به دنبال داشته باشد.

این گروه شامل مادرانی می­‌شوند که به دلیل ارتکاب جرم در زندان به سر می­‌برند و فرزندان آنها نیز به دلایل مختلفی همچون شیرخوارگی و نداشتن سرپرست در بیرون از زندان، به ناچار با مادران خود در زندان زندگی می­‌کنند. اکنون با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و ورود آن به زندان‌ها، شرایط کودکان و مادران زندانی بیش از هر زمان دیگری در خطر است.

زندان‌های ایران، به اعتراف مقام‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی، فاقد شرایط مطلوب و استانداردهای لازم برای نگهداری زندانیان است. این در حالی‌‌است که ایران جزو ۱۰ کشوری‌ست که به نسبت جمعیت، بیشترین تعداد زندانی را دارند.

زمانه موضوع کودکان و مادران زندانی را در پادکستی دو قسمتی، به همراه حامد فرمند، فعال حقوق کودکان و بنیان‌گذار موسسه کودکان زندانیان (کویپی)، مورد بررسی قرار داده است.

بخش دوم پادکست «کودکان و مادران زندانی؛ آنها که فراموش شدند‎» را بشنوید:

در بخش اول با حامد فرمند وضعیت کودکان و مادران زندانی در زندان‌های ایران، نقض حقوق آنها، شرایط زندان‌های ایران و استانداردهای لازم برای نگهداری از این گروهِ خاص از زندانیان، وجود مهدکودک به عنوان راهکاری جایگزین برای کودکان در زندان، تأثیرات منفی محیط زندان بر کودکان و خطراتی که آنها را تهدید می‌کند، بررسی کردیم.

در قسمت دوم و پایانی، آمارهای متناقض در مورد کودکان و مادران زندانی، بحران کرونا و تهدیدات مضاعفی که این گروه از زندانیان را تهدید می‌کند را به بحث گذاشتیم.


در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/498823
https://www.radiozamaneh.com/424321