سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد آزمایش کرونای اشرف غنی، رئیس جمهوری ۷۰ ساله افغانستان و همسرش منفی است. طبق گزارش‌ها ویروس جدید کرونا به ارگ ریاست جمهوری افغانستان رسیده و دست‌کم ۲۰ نفر از کارکنان ارگ را مبتلا کرده است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در مرکز کابل قرار دارد و روزانه صدها نفر از کارکنان به آن وارد می‌شوند. (Photo by WAKIL KOHSAR / AFP)

به گزارش آسوشیتدپرس و به نقل از دو مقام رسمی افغانستان، جواب تست کرونای بیش از ۲۰ نفر از کارکنان ارگ ریاست جمهوری این کشور مثبت بوده و ورود ویروس کرونا به ارگ، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان را به قرنطینه برده است.

روزنامه ۸ صبح سه‌شنبه ۲ اردیبهشت از قول صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نوشت محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و همسرش، رولا غنی به کرونا مبتلا نشده‌اند. صدیقی در توییتر نوشت غنی درخواست آزمایش کرونا داده و جواب آزمایش او و همسرش منفی است. صدیقی همچنین اعلام کرد اقدامات لازم برای «مصونیت» رئیس جمهوری افغانستان اتخاذ شده و او از طریق ویدئوکنفرانس امور دولت را رهبری و مدیریت می‌کند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در مرکز کابل قرار دارد و مجموعه بزرگی را در بر می‌گیرد که روزانه صدها نفر از کارکنانی که مشاغل آن‌ها ضروری تلقی می‌شود، به آن وارد می‌شوند. براساس گزارش‌ها اما ویروس کرونا از طریق یک سند دولتی وارد ارگ شده است.

رویترز روز شنبه ۱۸ آوریل / ۳۰ فروردین به نقل از منابع دولتی از ابتلای دست‌کم ۲۰ نفر از کارکنان ارگ خبر داده و با تکیه بر اظهارات یک مقام ارشد وزارت بهداشت، اعلام کرده بود یک سند رسمی که از بخش دیگری از دولت به ارگ تحویل داده شده، به ویروس کرونای جدید آلوده بوده و کارکنان را مبتلا کرده است. به‌گفته این مقام، کارکنانی که بدحال شده یا تست کرونا داده‌اند، به قرنطینه فرستاده شده‌اند.

در افغانستان تست کرونا بسیار محدود انجام می‌شود. طبق گزارش آسوشیتدپرس، این کشور روزانه ظرفیت تست‌گیری از تنها ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر را دارد.

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت بهداشت (صحت عامه) افغانستان سه‌شنبه ضمن خودداری از اظهارنظر درباره شیوع بیماری کووید-۱۹ در ارگ ریاست جمهوری، شمار مبتلایان به این بیماری را تا ۲ اردیبهشت ۱۰۹۲ نفر اعلام کرد که به‌گفته او بیش از ۱۰۰ تن از کادر درمانی بیمارستان‌ها را شامل می‌شود. تعداد قربانیان کووید ۱۹ نیز تاکنون ۳۶ نفر اعلام شده است. ارقامی که با توجه به محدودیت تست‌گیری کمتر از ارقام واقعی به‌نظر می‌رسند.

بازگشت ده‌ها هزار نفر از مهاجران افغانستانی از ایران نیز نقش مهمی در شیوع ویروس کووید-۱۹ ایفا می‌کند.

در همین زمینه: