رئیس جمهوری آمریکا به نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در خلیج فارس در مقابله با قایق‌های تندرو سپاه پاسداران دستور تیر داده. ترامپ هشدار داد که آمریکا نمی‌تواند تحمل‌ کند کشتی‌های جنگی‌اش به خطر بیفتند.

دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا عصر چهارشنبه  ۲۲ آوریل/ ۳ اردیبهشت  در نشست خبری روزانه خود درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا در آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره رویکرد نظامی آمریکا در مقابله با ایران در خلیج فارس گفت:

«ما نمی‌خواهیم قایق‌های مسلح ایرانی اطراف کشتی‌های ما باشند. این در دولت اوباما همیشه رخ می‌داد اما در دولت من اتفاق نیفتاد و آنها مراقب بودند و مشکلی نداشتیم. با این حال روز گذشته متوجه شدم دوباره این اتفاق‌ها رخ داده، البته به شکلی آرام‌تر، اما به هر حال دوباره تکرار شده و ما اصلا آن را تحمل نمی‌کنیم.»

 ترامپ در ادامه تاکید کرد که اجازه نمی‌دهد نیروهای ایرانی کشتی‌های آمریکایی و سرنشینان آنها را به خطر بیندازند و یادآوری کرد چنانچه ایرانی‌ها چنین کنند به سمت آنها شلیک خواهد شد.

چهارشنبه هفته گذشته ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که قایق‌های سپاه پاسداران «با سرعت و به قصد ایجاد مزاحمت» به کشتی‌های جنگی آمریکا با نام‌های لویس پولر،‌ پاول همیلتون، فایر بولت، سیروکو، رانگل و یو. اس. اس مائوی که در آب‌های مشترک شمال خلیج فارس در حال تمرین نظامی بودند با سرعت زیاد نزدیک شدند و از کنار این کشتی‌ها عبور کردند. روابط عمومی نیروی دریایی سپاه چند روز بعد در اطلاعیه‌ای ادعا کرد نیروهای ایالات متحده در دو نوبت در روزهای  ۱۸ و ۱۹ فروردین با «بی‌توجهی به اخطار نیروهای سپاه و اعمال رفتاری پرخطر» سد راه یک کشتی سپاه (کشتی شهید سیاوشی) شده‌  بودند.

پرزیدنت ترامپ در کنفرانس خبری کاخ سفید در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره اقدام ایران در پرتاب یک ماهواره نظامی، گفت: ‌

«این کار برای تلویزیون بوده است. ما آن را مشاهده کردیم. ما می‌دانستیم که [موشک] دارد بالا می‌رود. ما به دقت و از نزدیک آن را رصد می‌کردیم. آنها گفتند که [آن ماهواره] برای تلویزیون بوده است.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه یادآوری کرد: ‌

 «ما ایران را به دقت زیر نظر داریم. اطلاعات ما در مورد ایران بیش از [خود] آنها است.»

سپاه نیوز صبح روز گذشته اعلام کرد ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران از ماهواره‌بر دو مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از سازمان ملل خواست ببررسی کند که تا چه حد پرتاب ماهواره ناقض تعهدات ایران است. اتحادیه اروپا و آمریکا با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل استفاده از موشک بالستیک برای پرتاب این ماهواره‌ها را ناقض تعهدات ایران در چارچوب مصوبات شورای امنیت می‌داند. کارشناسان می‌گویند این موشک‌های پرتابگر با تکنولوژی مشابه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای تولید می‌شوند.

بیشتر بخوانید: